הלכות מזוזה
הלכות מְזוּזָה
מתוך קיצור שולחן ערוך איש מצליח חלק א'
מִצְוַת עֲשֵׂה מִן הַתּוֹרָה לִקְבֹּעַ מְזוּזָה בְּכָל-פֶּתַח וּפֶתַח מֵחַדְרֵי הַבַּיִת שֶׁאָדָם גָּר שָׁם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב “וּכְתַבְתָּם עַל מְזֻזוֹת בֵּיתֶךָ וּבִשְׁעָרֶיךָ”. וּבֵין גְּבָרִים וּבֵין נָשִׁים צְרִיכִים לְהִזָּהֵר בְּמִצְוָה זוֹ מְאֹד מִפְּנֵי שֶׁהִיא חוֹבַת כֻּלָּם תָּמִיד[1].
הַמְּקוֹמוֹת הַחַיָּבִים וְהַפְּטוּרִים
בית כסא ומקלחת
בֵּית הַכִּסֵּא וְהַמִּקְלַחַת – פְּטוּרִים מִמְּזוּזָה, לְפִי שֶׁאֵינָם עֲשׂוּיִם לְדִירָה שֶׁל כָּבוֹד[2].
חדר שאין בו ארבע אמות
חֶדֶר שֶׁאֵין בּוֹ אַרְבַּע אַמּוֹת עַל אַרְבַּע אַמּוֹת, כְּלוֹמַר שֶׁאֵין בּוֹ 196 ס”מ אֹרֶךְ וּ-196 ס”מ רֹחַב[3], פָּטוּר מִמְּזוּזָה. וְאִם אֵין בּוֹ 196 ס”מ רֹחַב אֲבָל אָרְכּוֹ גָדוֹל בְּאֹפֶן שֶׁבְּסַךְ הַכֹּל יֵשׁ בּוֹ אַרְבָּעָה מֶטְרִים מְרֻבָּעִים, יִקְבַּע בּוֹ מְזוּזָה בְּלֹא בְרָכָה[4].
חדר בלי דלת
חֶדֶר שֶׁיֵּשׁ לוֹ מַשְׁקוֹף אֲבָל אֵין שָׁם דֶּלֶת – חַיָּב בִּמְזוּזָה אַךְ לֹא יְבָרֵךְ. וְאִם אַחַר שֶׁקָּבַע שָׁם מְזוּזָה הִתְקִין שָׁם דֶּלֶת, יֵשׁ לְהָסִיר הַמְּזוּזָה וְיִשְׁלָחֶנָּה לִבְדִיקָה, וּלְאַחַר שֶׁתַּחֲזֹר מֵהַבְּדִיקָה וְתִמָּצֵא כְשֵׁרָה יַחֲזֹר וְיִקְבָּעֶנָּה בִּבְרָכָה[5].
מחסן
מַחְסָנִים לְמִינֵיהֶם – נֶחְלְקוּ בָהֶם הַפּוֹסְקִים אִם חַיָּבִים בִּמְזוּזָה, וְדַעַת מָרָן “הַשֻּׁלְחָן עָרוּךְ” שֶׁהֵם חַיָּבִים, אַךְ לֹא יְבָרֵךְ עֲלֵיהֶם שֶׁסְּפֵק בְּרָכוֹת לְהָקֵל[6].
חנויות ומפעלים
חֲנֻיּוֹת וּבָתֵּי חֲרֹשֶׁת שֶׁהַפּוֹעֲלִים עוֹבְדִים שָׁם רַק בַּיּוֹם וְלֹא בַלַּיְלָה, וְכֵן בָּתֵּי סֵפֶר וּבָתֵּי מִדְרָשׁ שֶׁלּוֹמְדִים שָׁם רַק בַּיּוֹם וְלֹא בַלַּיְלָה – יֵשׁ לִקְבֹּעַ בָּהֶם מְזוּזָה לְלֹא בְרָכָה[7].
חצר
חָצֵר שֶׁלִּפְנֵי הַבַּיִת – אִם יֵשׁ לָהּ שַׁעַר וּמַשְׁקוֹף עֶלְיוֹן וּקְבוּעָה שָׁם דֶּלֶת – חַיֶּבֶת בִּמְזוּזָה עִם בְּרָכָה.
מְקוֹמָהּ
באיזה צד
צָרִיךְ לִקְבֹּעַ אוֹתָהּ בַּצַּד הַיְמָנִי שֶׁל הַנִּכְנָס לַחֶדֶר. וְצָרִיךְ לְהַקְפִּיד לְקָבְעָהּ בְּתוֹךְ חֲלַל הַפֶּתַח, כְּלוֹמַר תַּחַת הַמַּשְׁקוֹף. וְכַאֲשֶׁר הַפֶּתַח רָחָב, יֵשׁ לְהַקְפִּיד לְקָבְעָהּ בְּתוֹךְ 8 הַסַּנְטִימֶטְרִים הַסְּמוּכִים לַחוּץ[8].
המיקום במשקוף
צָרִיךְ לִקְבֹּעַ אֶת הַמְּזוּזָה בִּתְחִלַּת הַשְּׁלִישׁ הָעֶלְיוֹן שֶׁל גֹּבַהּ הַפֶּתַח (לְמָשָׁל: אִם גֹּבַהּ הַפֶּתַח עַד הַמַּשְׁקוֹף הוּא 180 סַנְטִימֶטֶר, צָרִיךְ לִקְבֹּעַ אֶת הַמַּסְמֵר הַתַּחְתּוֹן שֶׁל הַמְּזוּזָה בְּגֹבַהּ 121 סַנְטִימֶטֶר), וְאִם קְבָעָהּ לְמַעְלָה מִגֹּבַהּ זֶה – כְּשֵׁרָה (בִּתְנַאי שֶׁיִּהְיֶה בֵּינָהּ וּבֵין הַמַּשְׁקוֹף הָעֶלְיוֹן 8 סַנְטִימֶטְרִים לְפָחוֹת), אֲבָל אִם קְבָעָהּ לְמַטָּה מֵהַשְּׁלִישׁ הָעֶלְיוֹן – פְּסוּלָה, וְצָרִיךְ מִיָּד לַחֲזֹר וּלְקָבְעָהּ בַּשְּׁלִישׁ הָעֶלְיוֹן[9]. וְאִם שָׂם לֵב לָזֶה רַק לְאַחַר זְמַן, כְּשֶׁיַּחֲזֹר לְקָבְעָהּ בַּשְּׁלִישׁ הָעֶלְיוֹן צָרִיךְ לַחֲזֹר וּלְבָרֵךְ “לִקְבֹּעַ מְזוּזָה”[10].
זקופה
הַמְּזוּזָה צְרִיכָה לִהְיוֹת זְקוּפָה לְאֹרֶךְ מְזוּזַת הַפֶּתַח וְלֹא בַאֲלַכְסוֹן[11].
הַבְּרָכָה
נוסח הברכה
קֹדֶם שֶׁיִּקְבָּעֶנָּה טוֹב לוֹמַר: “לְשֵׁם יִחוּד וכו' הֲרֵינִי בָא לְקַיֵּם מִצְוַת עֲשֵׂה לִקְבֹּעַ מְזוּזָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּתּוֹרָה: “וּכְתַבְתָּם עַל מְזֻזוֹת בֵּיתֶךָ וּבִשְׁעָרֶיךָ”. “וִיהִי נֹעַם” וגו'. וִיבָרֵךְ: “בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְווֹתָיו, וְצִוָּנוּ לִקְבֹּעַ מְזוּזָה”[12]. וְזֶהוּ דַוְקָא אִם בַּעַל הַבַּיִת בְּעַצְמוֹ קוֹבֵעַ אֶת הַמְּזוּזָה, אֲבָל אִם הוּא מְמַנֶּה שָׁלִיחַ, הַשָּׁלִיחַ צָרִיךְ לְבָרֵךְ “עַל קְבִיעַת מְזוּזָה”[13]. וְאַחַר שֶׁיִּקְבָּעֶנָּה יְנַשְּׁקֶנָּה וְיֹאמַר: “זֶה הַשַּׁעַר לַה', צַדִּיקִים יָבוֹאוּ בוֹ”[14].
בית עם כמה חדרים
מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ בְּבֵיתוֹ כַּמָּה חֲדָרִים, וְרוֹצֶה לְכַבֵּד אֲנָשִׁים שׁוֹנִים שֶׁכָּל-אֶחָד יִקְבַּע מְזוּזָה בְּחֶדֶר אַחֵר, לֹא יְבָרְכוּ כֻלָּם, אֶלָּא אֶחָד יְבָרֵךְ וִיכַוֵּן לִפְטֹר אֶת כֻּלָּם[15]. (וְעַל-כָּל-פָּנִים עָדִיף שֶׁהוּא בְעַצְמוֹ יִקְבַּע אֶת הַמְּזוּזוֹת בְּבֵיתוֹ כֵּיוָן שֶׁמִּצְוָה 'בוֹ' יוֹתֵר מִבִּשְׁלוּחוּ)[16].
בדיקה
צָרִיךְ לִבְדֹּק אֶת הַמְּזוּזָה אֵצֶל מַגִּיהַּ מֻמְחֶה וִירֵא שָׁמַיִם פַּעֲמַיִם בְּכָל-שֶׁבַע שָׁנִים (כְּלוֹמַר בְּעֵרֶךְ כָּל שָׁלֹשׁ וָחֵצִי שָׁנִים)[17].
תפלה
טוֹב שֶׁבְּכָל-פַּעַם שֶׁיּוֹצֵא אָדָם מִבֵּיתוֹ, יַנִּיחַ יָדוֹ עַל הַמְּזוּזָה וְיֹאמַר: “ה' יִשְׁמֹר צֵאתִי וּבוֹאִי לְחַיִּים וּלְשָׁלוֹם מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם. אֵל שַׁדַּי יְבָרֵךְ אוֹתִי וְיִתֵּן לִי רַחֲמִים”[18].
לא להוציא המזוזות
כַּאֲשֶׁר אָדָם עוֹזֵב אֶת דִּירָתוֹ, יִזָּהֵר שֶׁלֹּא יִקַּח אִתּוֹ אֶת הַמְּזוּזוֹת שֶׁקָּבַע בַּדִּירָה הַהִיא[19]. וּמוּבָא בַגְּמָרָא[20]: מַעֲשֶׂה בְאֶחָד שֶׁלָּקַח מְזוּזָה מֵהַבַּיִת שֶׁהָיָה גָר בּוֹ, וְקָבַר אִשְׁתּוֹ וּשְׁנֵי בָנָיו, ה' יִשְׁמְרֵנוּ. וְאִם הַמְּזוּזוֹת שֶׁקָּבַע שָׁם מְהֻדָּרוֹת וִיקָרוֹת מְאֹד וְאֵין הַדַּיָּר הַבָּא מַסְכִּים לְשַׁלֵּם לוֹ עֲבוּרָן, יָכוֹל לִטֹּל אֶת הַמְּזוּזָה לִבְדִיקָה אִם כְּשֵׁרָה הִיא, וְתֵכֶף יִקְבַּע בִּמְקוֹמָהּ מְזוּזָה אַחֶרֶת כְּשֵׁרָה (בִּבְרָכָה), וְאָז יוּכַל לָקַחַת אֶת הַמְּזוּזָה הַמְהֻדֶּרֶת (לְאַחַר שֶׁתַּחֲזֹר מֵהַבְּדִיקָה) אֶל בֵּיתוֹ הֶחָדָשׁ. וְעָדִיף שֶׁיַּעֲשֶׂה כֵּן כַּמָּה יָמִים קֹדֶם שֶׁיּוֹצֵא מִבֵּיתוֹ[21].
לזכור אהבת ה'
בְּכָל-פַּעַם שֶׁיִּכָּנֵס אוֹ יֵצֵא בְּפֶתַח חַדְרוֹ יִרְאֶה אֶת הַמְּזוּזָה, וְיִזְכֹּר מַה-שֶּׁכָּתוּב בָּהּ: שְׁמַע יִשְׂרָאֵל ה' אֱלֹהֵינוּ ה' אֶחָד, וְיַרְגִּישׁ בְּלִבּוֹ אַהֲבַת ה', וְיִתְעוֹרֵר מִשְּׁנָתוֹ וּמִשְּׁקִיעָתוֹ בְּהַבְלֵי הָעוֹלָם הַזֶּה, וְיֵדַע שֶׁאֵין שׁוּם דָּבָר הָעוֹמֵד לְעוֹלָם וּלְעוֹלְמֵי עוֹלָמִים אֶלָּא יְדִיעַת צוּר הָעוֹלָמִים! וְעַל יְדֵי זֶה יַחֲזֹר לַחֲשִׁיבָה אֲמִתִּית וְיֵלֵךְ בְּדֶרֶךְ יְשָׁרָה[22].
כָּל-הַזָּהִיר בְּמִצְוַת מְזוּזָה-מַאֲרִיךְ יָמִים הוּא וּבָנָיו[23], וּבֵיתוֹ שָׁמוּר מִמַּזִּיקִין, מֵחַיּוֹת רָעוֹת, וּמֵחֳלָאִים רָעִים[24]. (וְעַל כָּל-פָּנִים, צָרִיךְ לִזְכֹּר שֶׁאֵין אֲנַחְנוּ מְקַיְּמִים אֶת הַמִּצְוָה בִּשְׁבִיל שֶׁיִּהְיֶה בֵּיתֵנוּ שָׁמוּר מִמַּזִּיקִין אֶלָּא מִפְּנֵי שֶׁכָּךְ צִוָּה הָאֵל בָּרוּךְ הוּא!). וְעוֹד אָמְרוּ חֲזַ”ל: כָּל-מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ תְּפִלִּין בְּרֹאשׁוֹ וּבִזְרוֹעוֹ, וְצִיצִית בְּבִגְדּוֹ, וּמְזוּזָה בְּפִתְחוֹ-מֻחְזָק הוּא שֶׁלֹּא יֶחֱטָא, שֶׁהֲרֵי יֵשׁ לוֹ מַזְכִּירִים רַבִּים שֶׁמּוֹנְעִים אוֹתוֹ מִן הַחֲטָאִים[25].
[1] ש”ע (יו”ד סי' רפ”ה סעיף א').
[2] ש”ע (סי' רפ”ו סעיף ד').
[3] הליכות עולם (ח”ח עמ' רפ”ו). והוסיף שם שמשיעור 192 ס”מ אורך על 192 ס”מ רוחב יש לקבוע בלא ברכה.
[4] ש”ע (סי' רפ”ו סעיף י”ג).
[5] הליכות עולם (שם עמ' רפ”ד).
[6] הליכות עולם (שם עמ' רפ”ו).
[7] הליכות עולם (שם עמ' ש”ב). ומ”מ המברך במקומות אלו יש לו על מה לסמוך (שם).
[8] ש”ע (סי' רפ”ט סעיף ב').
[9] ש”ע (שם).
[10] הליכות עולם (ח”ח עמ' רנ”ז)
[11] ש”ע (שם סעיף ו').
[12] ש”ע (שם סעיף א').
[13] הליכות עולם (ח”ח עמ' רמ”ד) ומקור נאמן (סי' תש”כ).
[14] תהלים (קי”ח, כ”ד). ויכוין שאותיות שניות של “השער לה' צדיקים” הם שם שד”י' (בן איש חי ש”ב פרשת כי תבוא אות ה').
[15] מקור נאמן (שם).
[16] מסכת קידושין (דף מ”א ע”א).
[17] ש”ע (סי' רצ”ה סעיף א').
[18] בן איש חי (שם אות ג').
[19] ש”ע (סי' רצ”א סעיף ב').
[20] בבא מציעא (דף ק”ב ע”א).
[21] יביע אומר (ח”ג חיו”ד סי' ח”י).
[22] ע”פ הרמב”ם (פ”ו מהלכות תפלין ומזוזה הלכה י”ג).
[23] ש”ע (שם ס”א).
[24] דבק מאח (מערכת המ”ם).
[25] מנחות (דף מ”ג ע”ב).
תגובות