Menu
שאל את הרב
print
אא

אמי ז"ל נפטרה השנה בחג השבועות, יום שישי (ו' בסיון) ונקברה ביום א' (ח' בסיון). השנה בלי נדר, ערב חג שבועות יהיה ביום א' (16.5.21 למניינם). הרבה אומרים לי שכמובן יום האזכרה הוא יום הפטירה. גם בחזון עובדיה, אבלות חלק ג' זה רשום. אך משום מה אני שומע מאנשים שיש כאלו שנוהגים לעשות אזכרה בשנה הראשונה ביום הקבורה ולא הפטירה. חשוב לציין שאיננו צפון אפריקאים/ג'רבאים, אלא פרסים. השאלות שלי הן:

1. מתי אנו אמורים לעשות את האזכרה? ביום א' (ערב החג) לעלות לבית העלמין וביום ה' לפניו לעשות את סעודת המצווה?

2. בנוגע ליום ה-11 חודש: לכמה זמן אמורים לעשות הפסקה עם הקדיש? מר"ן הרב עובדיה זצ"ל רושם שאמורים לעשות הפסקה לשבוע אך גם פה אני שומע דעות אחרות, ומה התאריך המדויק של זה? מיום ה' בערב של חודש אייר? מיום ו' בערב? ביום ו' עצמו להגיד קדיש? השנה ו' בחודש זה יוצא יום א', דהינו ממוצ"ש בערבית לא אומרים קדיש?

3. האם יש הבדל בקריאת ההפטרה בשבת או בחג? שבת לפני החג זו שבת האזכרה, אבל החג עצמו הוא יום הפטירה. מתי אני אמור לקרוא את ההפטרה?

בתודה מראש!

הרב אדיר כהן

– אינני יודע מה המנהג אצלכם, אם גם בשנה הראשונה הולכים אחר יום הפטירה, או שבשנה הראשונה הולכים אחר יום הקבורה. ולכל דעה יש לה על מה שתסמוך. ויש דעה אמצעית שאם יש הפרש של יום אחד הולכים אחר יום הפטירה, ואם הפרש של יומיים ומעלה הולכים אחר יום הקבורה. ואמצעי משובח. ובפרט שבנדון זה שאינכם יכולים לעשות בתאריך ממש (כנראה קשה למשפחה להתאסף בחג עצמו), ונאלצים להקדים בכמה ימים לימים של השבוע שלפניו (במקום ליל שני מקדימים לליל שישי), שבזה עדיף להם לנקוט כדעה אמצעית לקיים את האזכרה בליל ח' סיון. וכן יעלו אז לבית העלמין. ובשאר שנים יעשו בליל ו' ניסן או בימים שלפניו. ובתקוה שבה"ו לא יצטרכו לעשות אזכרות, כי נזכה לגאולה השלמה בב"א.

– קדיש נוהגים להפסיק שבוע בתחלית האחד עשרה דהיינו בליל האזכרה שעושים לכבודו בודאי שיאמו קדיש, ורק לאחר מכן יפסיקו שבוע. אך יש לדעת שזה מנהג שנוסד רק כדי שלא יראו שמחזיק את הוריו לרשעים, והראיה שפסק כמה ימים מלומר קדיש, וא"ץ לדקדק בזה בדיוק. 

– יום הפטירה יום דין וחשוב מאד לנפטר וגם שבת שלפני כן, לכן אם יוכלו גם בחג וגם בשבת עדיף, ואם לא יום הפטירה קודם.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן