כתיבת תפילין חינם החול המועד
מותר. כתב מרן בשולחן ערוך (סי’ תקמה ס”ג )כותב אדם תפילין ומזוזות לעצמו . וכתב הרב אליה רבא שהוא הדין אם כותב לאחר בחינם מותר.והביאוהו הכה”ח ס”ק כד והמשנב בשעה”צ אות יג
אני כותב כבר הרבה שנים בדיו לנצח - דיו מהודר עשוי מעשן ושרף - שקבל הסכמות מהרב מרדכי אליהו זצ"ל, הרב אלישיב זצ"ל, הרב ואזנר זצ"ל, ועד משמרת סת"ם, ועוד הרבה רבנים. לאחרונה סיפרו לי שכבודו אמר לסופרים לא לכתוב בדיו לנצח בגלל ההתנגדות של בד"צ העדה החרדית. במכתב שכתבו לועד משמרת סת"ם הם אמרו שהם בדקו את דיו לנצח והצליחו להסירו מהקלף בלי להזיק לקלף, ועל כן הם אמרו שלא לכתוב בו כי זה דומה לצבע שמתקלף מרצועות. הם סברו בטעות שדיו צריך להיות כמו צבע. הם לא ידעו שדיו חייב להשאר על פני הקלף כך שכן אפשר למחקו ולהסירו. בזה שהצליחו להסיר את הדיו מהקלף הם ראו בעיניהם שזה אכן דיו כשר ולא צבע, אך נתעלמה מהם ההלכה. הם גם לא ידעו שיש לדיו לנצח הרבה הסכמות מגדולי הרבנים. ועד משמרת סת"ם והרבנים שמואל הלוי ואזנר ונכדו אברהם צבי ואזנר שליט"א חשפו את מקור הטעות של הבד"צ ופרסמו מכתב שמלמד את ההבדל בין דיו לצבע ומתקן את הטעות. לאור האמור לעיל, האם זה נכון שכבודו אמר לסופרים לא לכתוב בדיו לנצח, ואם כן, אז למה? האם יש איזו הלכה נגד דיו עשן ושרף?
עיין בקונטרס ברורים למעשה בעניני תפלין להרב בועז העיברי הי"ו ובחוברת היוצאת לאור ע"י לשכת הקודש של הרב היהודה גרוס הי"ו שבארנו מיפי סופרים וספרים לאסור בזה עיין שם
מאת: פלוני | תאריך: כ״א באדר א׳ ה׳תשע״ט – פברואר 26, 2019
יש דיו בשם "עשן שמנים" בהכשר "בד"ץ העדה החרדית", וחומרי הגלם שלו הם מעשן שמן זית, שרף, קליפות עצים, ועפצים. מה דעת הרב על הדיו הנ"ל?
לא מוכר לי דיו זה
מאת: פלוני | תאריך: י״ט באדר ה׳תשפ״א – מרץ 3, 2021
שלום. גם אני סופר, ומסתפק מה לעשות. לצערי לא עלה בידי להשיג קונטריסים הנ"ל. האם כבודו יוכל לסכם בקיצור בבקשה עיקר תענותיו וראיותיו נגד ה"דיו לנצח"? קראתי מה שכתבו "דיו לנצח" ולכאורה זה נראה אמיתי. הרי הקישור: http://dio-lanetzach.blogspot.com/2011/12/blog-post.html?m=1 אחרי זה, במה מה שכתבו אינו נכון? האם כן דעת מרן רה"י שליט"א? תודה רבה, ויהי שכרך כפול מן השמים.
הנה כבר הביאו לפנינו כמה סת"ם הכתובים בדיו לנצח, והדיו נושר בשלמות. האותיות כמו מדבקות שבקיפול הקלף נושרות ואין להם אחיזה בקלף.
גם לאחר הנשירה הם ימשיכו להיות אותיות שמתקיימות לנצח אבל לא על הקלף. ואין להאריך עוד ואין צורך בראיות. למעשה זה לא דיו לסת"ם כאשר המציאות והעובדות מוכיחות.