Menu
שאל את הרב
print
אא

בספר הוראה ברורה (סימן קד סעיף קטן יב) כתוב "ויש חולקים ודעתם שאין חילוק בין שמונה שרצים לשאר בריה שנחתכה שהירא בטלה. וכן עיקר לדידן. (ונפק"מ לתערובת יבש ביבש, דהא ביבש בלח בלאו הכי לא שייך ביטול כנזכר בדיבור הקודם). עד כאן. ולא הבנתי את הדברים:
1: הניסוח לא ברור. אם הבנתי טוב, היה עדיף לנסח "ויש חולקים ודעתם שאין חילוק בין ח' שרצים לשאר "איסורים, שאינם בטלים כל שיוכל להכירם אם יפגשם" (והיש חולקים מחמיר יותר ממור"ם). האם זאת הכוונה או שבכלל לא הבנתי?
2: למה נפקא מינה לתערובת יבש ביבש, הרי זאת המחלוקת, שלפי מור"ם גם יבש בלח בטל ולפי מרן (ע"פ ט"ז וכה"ח ועוד) רק יבש ביבש (אם אינו מכירו) בטל, ויבש ביבש היא מחלוקת או"ה ומור"ם ביד רמ"א ובד"מ, שלפי או"ה בטל ולפי מור"ם אינו בטל בח' שרצים [אם יש חשש שיפגוש חתיכה כעדשה מהאיסור ויכירה], (ואני עני תמה על הש"ך בנקה"כ שכתב שלכו"ע יבש ביבש בטל)? אודה לכם מאד על ההסבר!

הרב רזיאל כהן

הבנת את דברינו היטב.
1. התנסחנו בצורה זו, מפני שבביאורינו דברי הרמ"א כאן עיקר הדגש ללומד הוא חידוש יסודי לחומרא בדין "בריה". (כי במחלוקת בדין ביטול יבש בלח כבר נגענו בסעיף קטן הקודם, וצייננו את כל הדעות, כולל דעת הרמ"א, והכרענו ההלכה), וכלפי חומרא שנתחדשה ללומד דברינו כסדרם, הוכרחנו לסיים שיש חולקים עליה ומקילים. לפי הנוסח שמציע כבוד תורתו, עיקר הדגש חסר לעניות דעתי.
2. לא הבנתי שאלת כת"ר, אשמח אם יואיל לבאר דבריו.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן