מסאג’ בבית כנסת
לא מצאתי מפורש, אך מסתבר לאסור כמו שאסרו להתנאות בהם. ומכל מקום אפשר להקל בדוחק לתלמידי חכמים, על דרך שהתירו באכילה ושתיה (ש”ע סי’ קנ”א ס”א).
לענין בית כנסת על תנאי בבעלות פרטית, האם מותר לסגור את בית הכנסת ולהפוך אותו לכל דבר שירצה אפילו דבר מגונה, האם זה משנה אם הבית כנסת בארץ או בחו"ל, והאם התנאי היה צריך להיות מתחילת הבניה או שאפשר גם לאחר שבנו אותו והתפללו בו לעשות תנאי?
מפורש בשלחן ערוך (סימן קנ"א סעיף י"א) שדוקא אם התנו על בית הכנסת בשעת בנייתו מועיל התנאי, ודוקא לבתי כנסיות שבחו"ל, אבל אותן שבארץ ישראל לא מועיל התנאי.
אמנם מאחר וכאן מדובר בבית הכנסת בבעלות פרטית, יש היתר למכרו לכל מה שירצה, ואפילו לתשמיש גנאי, ואפילו בארץ ישראל. וגם הדמים יצאו לחולין, אלא שאינו רואה בהן סימן ברכה (עיין הלכה ברורה סימן קנ"ג בבירור הלכה סעיף קטן כ"ח).