Menu
שאל את הרב
print
אא

אחד מקרוביי חלה במחלה קשה ל"א בחו"ל, והביאוהו לארץ ישראל לטיפולים, אולי תעלה ארוכה למחלתו. אך למעשה מיד כשהובא הנה, גברה מחלתו ונפטר לבית עולמו. כעת קרוביו רוצים להשיבו לחו"ל ולקברו שם, כי כולם מתגוררים שם. האם מותר הדבר?

מרן ראש הישיבה

כתב הגאון ר’ עובדיה יוסף (שליט”א) בשו”ת יביע אומר חלק ששי (חיו”ד סימן ל”א אות ג) שהדבר ברור בסברא, שאם יש נפטר בחו”ל שעדיין לא נקבר, ובאו לשאול אם יותר נכון לקוברו אצל אבותיו בחו”ל או עדיף לקוברו בארץ ישראל? בודאי שיש להורות שיש לקוברו בא”י, שהיא מזבח כפרה לכל עונותיו, וגם ניצול מצער גלגול מחילות, וזוכה להסתופף בצל כנפי השכינה, ובזה יש נחת רוח גדולה לנפטר הרבה יותר ממה שערב לו לנוח אצל אבותיו. ע”ש באורך. (ושם כתב שאפילו הנפטר ציוה בחייו לקברו אצל אבותיו, אם היה רק גילוי דעת בעלמא אין שומעים לו). וכל שכן בנדון דידן שנפטר בא”י, שאין מוציאים אותו לחו”ל, ואדרבא מן השמים סייעוהו לנפטר דנן להגיע לארץ ישראל להקבר בה. ויש לו זכות גדולה בזה, כמו שאמרו (בסוכה נ”ג ע”א) שרגליו של אדם הם עֲרָבִים לו, לאן שצריך מובילים אותו (והביא זה הרב נר”ו שם בסוף הסימן). ואע”פ שכל בני המשפחה גרים כרגע בחו”ל, מכל מקום יכולים לבקר פעם בשנה בא”י, וכל ישראל עתידים להשתקע בארץ הקדש. ולכן אין להוציאו כלל לחו”ל, ומקומו זכה לו בא”י. וכפר אדמתו עמו.

 

(השו”ת מתוך עלון פניני הפרשה מספר 1099).

 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן