Menu
שאל את הרב
print
אא

שלום כבוד הרב, סבתי התגיירה בדנמרק גיור אורטודוכסי התהליך ארך שנה אחת אני חושב ובאמצע תהליך הגיור נולדה אמי.. אמי טבלה בגיל 11 הם שמרו שבת לא יודע כמה זמן ולא יודע אם אמי שמרה אחרי הטבילה או לפני הטבילה ולא יודע אם אמא שלי או סבתא שלי ממש שמרו שבת כהלכה.. קראתי שהגיור של אמא שלי תקף רק אם שמרה שבת בגיל 12.. ידוע לי ששמרה שבת בגיל 18 או 19 ( גם את זה לא יודע אם כהלכה) רק לא יודע אם פעם אחת או כמה פעמים היא לא אוהבת שאני מדבר איתה על הנושא הזה.. ( מכיוון חשד ביהדות שלה ובאמת לא נעים לי כבר) יכול להיות שבגלל שמגיל 12 היא לא שמרה כזאת תקופה גדולה אז היא לא יהודיה? (היא באה לארץ לחגוג בת מצווה וחזרה לדנמרק לחיות כחילוניה למעט חגים שציינתי למטה) ואם היא נגיד לא שמרה מגיל 12 ופתאום שמרה שבת בגיל 19? היא הלכה בחגים לבתי כנסת לא יודע מה הקביעות אבל הלכה, הייתה בבית ספר בדנמרק של יהודים, היא תמיד הרגישה יהודיה.. אבל שמעתי שההרגשה לא משנה וצריך לעשות פעולות בפועל וכיום היא חיה כחילוניה. יכול להיות שהיא לא יהודיה? מזכיר הרבנות ידעה הכל ואישרה את הנישואין! מפחד שאני עושה מצוות סתם

הרב אדיר כהן

לפי מה שמתואר, בגיל אחת עשרה, בזמן הגרות, שמרו שבת. ויתכן וכך היה גם בגיל שתים עשרה, ואם זה נכון בוודאי שהגרות תפסה. ובלאו הכי יש התופסים שאף אם כשהגדולה לא שמרה תורה ומצוות, אך לא מחתה בעצם הגיור רק התנהגה כחילוניה עקב שכך כל המשפחה התנהגה אך הרגישה כיהודיה ואמרה אין הגיור מתבטל.

עיין בשו”ת ציץ אליעזר חלק י”ח (סי ס”ה עמ’ תכ”ה) ואף שאין זה מוסכם, וע”ע בשו”ת תשובות והנהגות ח”ב סי’ תקי”ג) ובספר מועדים וזמנים ח”ד (עמ’ ק”ל בהערה), מ”מ בזה ששמרו על חגים וכמה מצוות יש מקום לסמוך על זה (עיין בספר גר המתגייר). וכל שכן ויתכן בליל שתים עשרה שמרו שבת וכמו שכך היה בגיל אחת עשרה, ומחזוקי ריעותא לא מחזקינן. ומה גם שמגיל שמונה עשרה מוחזקת כשומרת תר”מ, ואם הייתה מעידה בין גיל אחת עשרה לגיל שמונה עשרה, לא נחזיק את המעידה לזמן רב. וכיוון שהיא עתה בחזקת יהודיה לפנינו וגם אז הייתה בחזקת יהודיה, מן הסתם יהודיה גמורה היא כל שלא יתברר אחרת. ובפרט שאתם אומרים שהרבנות ידעה מהכל ואשרה זאת, שאם זו רבנות של יהודים אורטודוכסים ויראי שמים, מן הסתם כך הוברר להם.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן