Menu

פרשת נשא – אני יודע שכאשר ד"ר עומד ליד הרב, סימן שהרב חולה״…

פעם הגיעה משלחת מפרנקפורט שבגרמניה אל הגאון רבי חיים עוזר גרודז'ינסקי זצ״ל, בבקשה שימליץ להם על רב שיכהן בעירם. מתוך שנטו ל'השכלה', הוסיפו תנאי שעל הרב לשאת גם תואר “דוקטור” בצמוד לתואר הרבנות.

הפטיר רבי חיים עוזר: ״אני יודע שכאשר ד”ר עומד ליד הרב, סימן שהרב חולה״…

בכל הנשיאים הקדימה התורה תיבת “נשיא” לשם הנשיא, ואילו בשבט יששכר תחילה מוזכר שמו של הנשיא “נתנאל בן צוער” ואחר כך התואר “נשיא יששכר”. הדבר אומר דרשני.

הגאון רבי משה חורב זצ”ל בספרו “תורה מסיני” מבאר נפלא שבשאר נשיאי השבטים כבודם היה מחמת הנשיאות, שזכו להיות נשיאי השבט, לכן הוקדם תואר “נשיא” לשמם. ואילו שבט יששכר, שהוא שבט של חכמים בתורה (כמבואר במסכת יומא כ”ו ע”א), אצלם הכבוד היה מחמת תורתם, והוא הראשון במעלה, ואחר כך נוסף להם עוד תואר הנשיאות. ולכן הקדימה התורה שמו לנשיאותו, כי לתורה משפט הבכורה. על דרך מה שאמרו במסכת תענית (כ”א ע”א): “אין מקומו של אדם מכבדו, אלא האדם מכבד את מקומו”.

על הגאון רבי יהודה צדקה זצ”ל מסופר שישב פעם עם גַּבָּאֵי בית כנסת ודיבר על לבם שיחזיקו במקום כולל אברכים, למרות הוצאות המיזוג והנקיון שיתווספו.

כעידוד ודרבון סיפר להם רבי יהודה על ישיבת “פורת יוסף” שאחרי מלחמת תש”ח העתיקה את מקומה באופן זמני מהעיר העתיקה לבית כנסת גדול ומרווח של עדת הבוכרים בשם “צופיוף”. בבית הכנסת ההוא היו כל הספסלים מרופדים בשטיחים יקרים, כיאה לכבוד בית הכנסת. נכנסו שם ללמוד, כאשר בחלק אחד למדו הבחורים ובחלק השני למדו זקני הישיבה המקובלים.

באחד הימים, התעורר לאחד הבחורים תוך כדי לימוד צורך להוריד ספר מאחד המדפים העליונים בספריה. עלה בזהירות על הספסל, ורצה להושיט ידו לטול את הספר, אך הנה ניגש אליו אחד הגבאים אשר ראהו מרחוק ונזף בו על כי הוא מבזה את השטיחים העשויים לכבוד בית הכנסת.

מיד בא מקצה האולם אחד המקובלים הזקנים, פשט את גלימתו והורה לבחור לעלות עליה כדי להוריד את הספר, כשהוא אומר לאותו גבאי “זכות גדולה היא עבורי שבחור ישיבה ידרוך על בגדיי, שהרי כתוב 'והוי מתאבק בעפר רגליהם'“.

סיפר זאת הרב צדקה לגבאים והוסיף בלב חם: “זכות גדולה תהיה לכם שיהיה אבק של תורה בבית הכנסת שלכם”. מיד ניאותו הגבאים בשמחה וקול התורה נשמע

לעוד מאמרים של הרב עובדיה חן
למאמר הבא
למאמר הקודם

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרב עובדיה חן

4
10
298

מאמרים חדשים

שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן