Menu

הלכה יומית (שישי) – א. שינה בשבת לצורך ליל שבועות. ב. סגולה לתת 104 ש”ח.

close
error print mp4file_download file_download
אא

הלכה יומית (שישי) – א. שינה בשבת לצורך ליל שבועות. ב. סגולה לתת 104 ש”ח.

מרן ראש הישיבה

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט"א לע"נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה יום ששי ד' סיון התשפ"ב

היום שמונה וארבעים יום לעומר, שהם ששה ושבועות וששה ימים. הרחמן הוא יבנה בית המקדש, ויחזיר העבודה למקומה, במהרה בימינו אמן.

כתוב באחת החוברות של “הדברות” בשם הרב אברהם יוסף שיהיה בריא, “שלא לחשוב ביום שבת שאני ישן לחג השבועות”. אבל שלא לחשוב זה יותר מדי. הגמרא אומרת מעשה בחסיד אחד שהיה מטייל בגינה שלו בשבת, וראה גדר שנפרצה, ואמר בלבו אחרי שבת אעשה לה גדר. אח”כ בחול אמר: אני חשבתי על זה בשבת, אני לא אעשה את זה. מהשמים יצא לו “צלף”. אתם יודעים מה זה צלף? “כיבאר” בערבית, שכיסה את המקום הזה כמו גדר מהשמים, “גדר שמימיית”. והרב האר”י אמר דבר יפה מאד, האדם הזה היה גלגולו של צלפחד, ויש דעה בגמרא שבת (צז.) שהוא חילל שבת והיה מקושש עצים ביום השבת, וכיון שהוא חילל פעם שבת (ויש לו סיבה למה חילל, התוספות כתבו אותה), אפילו הכי עכשיו בא לתקן את זה, ולכן אפילו על מחשבה לא רצה לעשות, ויצא לו “צלופ-חד”, צלף חד, זה עץ צלף. אבל זה מדובר בחסידים, אבל אדם פשוט מותר לחשוב. “ממצא חפצך ודבר דבר”, דיבור הוא דאסור הא הרהור שרי. לכן מותר לאדם לחשוב.

ויש סגולה של רבי חיים פלאג’י לתת בערב שבועות 91 מטבעות, לתלמיד חכם עני ועניו. ויוסיף עליהם 13 מטבעות, שיהיה בסך הכל 104 כמנין “בן” כפול שתים. כנראה זו סגולה לבנים. אבל לא מבינים למה תשעים ואחד ושלוש עשרה. ויש לי טעם פשוט, 91 זה הוי”ה אדנו”ת, הוי”ה 26, אדנות 65, בסך הכל 91. ועוד 13 להגיע ל”בן” כפול 2. ואם תרצה לומר, 13 זה שביעית של 91, כי אם תחלק 91 לשבע זה יוצא 13.

אמנם בחורים בישיבה אין להם אפשרות כזאת, אבל מי שיש לו אפשרות יכול לתת לאיזה אברך בישיבה שהוא עני ועניו וצנוע, שלא עושה הרבה רעש וחי בדוחק. פעם היה אברך אחד שאשתו היתה שוטפת רצפות בישיבה, ויש להם 9 ילדים, והוא אין לו כסף. באו אנשי “נטורי קרתא” ואמרו לו: תהיה לנו רב שם וניתן לך משכורת. עד שהתייעץ עם הרב הזה והרב הזה, אמרו לו: אנחנו אנשי נטורי קרתא, צריך לחתום שלא תצביע לציונים הרשעים. והוא לא יכול לחתום בלי רשות הישיבה. אבל לא ככה, איפה שיש לך פרנסה – תחתום, תעשה מה שתרצה, מה אתה חותם? שלא ילכו אחרי הרשעים? בסדר לא ילכו אחרי הרשעים, העיקר שתהיה לך פרנסה. לכן מי שיודע מישהו ממשפחתו או קרוביו לא משנה, ויכול לתת לו 104 ש”ח. ואפילו 105, אין דבר, כתוב שמותר להוסיף קצת. פעם היו מביאים 104 מטבעות ממש, אבל מאיפה נביא 104 מטבעות?! תלך לבנק ותאמר לו: תקח אלף מטבעות ותחלק אותם?! אבל דבר כזה אפשר לעשותו.

וה’ יתברך יזכה אותנו ואתכם, שנקבל את תורה בשבועות “בשמחה ובפנימיות” כמו שאומר האדמו”ר מילובוויטש, שבלב אדם מתרענן מהתורה. היום ראיתי כותרת ב”יום ליום” (אני מקבל פעם בשבוע יום ליום, מספיק לי), שגנץ אומר “לולי התורה לא החזקנו מעמד 2000 שנה”, וגם סער אומר ככה. אע”פ שהם נמצאים במקום עם אנשים לא בסדר, אבל מרגישים בלבם ואומרים את זה. יהי רצון שנזכה להבין את זה, שכל עם ישראל יבינו את זה.

 

לקבלת ההלכה מדי יום בוואצאפ 👉

לעוד וידאו מרן ראש הישיבה
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן