Menu

הלכה יומית – אותיות שמותר למחוק בספר תורה

close
error print mp4file_download file_download
אא

הלכה יומית – אותיות שמותר למחוק בספר תורה

מרן ראש הישיבה

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט"א לע"נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה לקבלת ההלכה מדי יום בוואצאפ: https://chat.whatsapp.com/FFhtfl5kCZOB6sqClEby6G‏‏
הלכה פסוקה (הרמב”ם הל יסודי התורה פ”ו הל’ ג’-ה’): *כל האותיות שנטפלים לשם מלפניו, מותר למוחקם, כגון ל’ מלה’* – “לה’ הישועה על עמך ברכתך סלה”. אם יש משהו בלמ”ד, מותר למחוק את זה. *וב’ מבאלקים, וכיוצא בהם, אינם בקדושת ה’* – ולכן מותר למוחקם.
*אבל כל הנטפל לשם מאחריו, כגון כ’ של אלקיך, וכ’ מ’ של אלקיכם, אינם נמחקים, והרי הם כשאר אותיות של שם, מפני שהשם מקדשם* – מה שלפניו נמחק, ומה שאחריו אינו נמחק. *ואע”פ שנתקדשו ואסור למוחקם, מי שמחק אותם אינו לוקה, ומכין אותו מכת מרדות* – מדרבנן.
*אם כתב א’ ל’ מאלקים* – כתב חצי שם. *או י’ ה’ מהוי”ה, אינו נמחק. ואין צריך לומר יה* – למשל “עזי וזמרת יה”. *שהוא שם בפני עצמו, מפני שזה השם מקצת שם המפורש. אבל הכותב ש’ ד’ משדי, אין בזה כלום* – כתב “שד”. *צ’ ב’ מצבאות* – כתב “צב”, ולא גמר את המלה. *הרי זה נמחק* – מותר למחוק, כשיש צורך כמובן.
*שאר הכינויים שמשבחים בהם את הקב”ה, כגון חנון ורחום הגדול הגבור והנורא נאמן קנא וחזק וכיוצא בהם, הרי הם כשאר כתבי הקודש, ומותר למוחקם* – כשיש צורך בדבר.
(יום שלישי כ”ז חשון התשפ”ב)
לעוד וידאו מרן ראש הישיבה
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן