Menu
שאל את הרב
print
אא

למען תהיה תורת ה' שלמה, אני מוסיף עוד שתי הערות למ"ש ידידי ה"ה בנימן שטאוי בדין טבילה:
1: הוא שאל אם נהגו לברך בטבילה על דם טוהר: המנהג הפשוט בארצות המערב היה שלא לטבול כלל על דם טוהר [ואף אם היו נוהגים, איני בטוח שהיה ניתן לדבר על מנהג לגבי הברכה מפני שאין הדבר מצוי כ"כ מציאותית, בפרט לאחר לידת זכר].

2: שאל על ברכה לאחר הטבילה שחשב שהושפעו ממור"ם, נגד עמודי ההוראה ומרן. אין זה נכון כלל אלא נהגו על פי השל"ה הקדוש בשער האותיות (הובא בטהרת הבית ח"ג עמ' רה) לטבול פעמיים ולברך בין שתי הטבילות, על מנת לצאת יד"ח כל הדעות. ומנהג זה כפי שהוא בעצמו ציין אינו מנהג המערב אלא היה נפוץ גם אצל עדות המזרח, עד שכתב הגר"מ אליהו זצ"ל בדרכי טהרה הנד"מ (עמ' 239,  שאלה ב, בשם שו"ת הרב הראשי תשמח תשמט, עמ' 270-271ׂׂׂׂ) וז"ל לא מצאנו בשום מקום שהספרדים נהגו לברך על הטבילה מחוץ למקוה. ע"כ. ע"ש (ובעמ' 240 שאלות ג וד).

אני שולח את זה כשאלה פרטית מפני שידידי ה"ה בנימן שטאוי אינו נשוי וגם אינו משודך, ואין דעתי נוחה ממה שהוא מתעסק בהלכות האלו, וכבר אסר מרן רה"י יצ"ו במקור נאמן (סימן תשפח) לימוד מסכת נדה לבחור אע"פ שכבר למד את כל שאר הש"ס.

הרב רזיאל כהן

1. מנין לכת"ר שנהגו שלא לטבול כלל על דם טוהר, נגד המנהג הפשוט מימות הגאונים (או הרי"ף). ואם היו בעבר שהקילו בזה – זה בצרפת, ולא אצלינו כמו שכתב הרמב"ם פרק י"א הלכה ז'. אשמח אם יגלה לי כת"ר מקור דבריו.
2. יישר כח. אולם ירשה נא לי לפחות לציין המקור בטהרת הבית בתוך תשובתי בהבלעה, למען תהיה תורת ה' שלמה. (מסתמא זה לא יעורר אצל השואל עיון מחודש בנושא).

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן