Menu
שאל את הרב
print
אא

שלום כבוד הרב, לפני שנה עזבתי הייתי חלק מקהילה של חוזרים בתשובה , והיו כמה הנהגות שהיו תמוהות בעיניי, ולא קיבלתי תשובות מספקות מרבני הקהילה ולכן החלטתי לעזוב . הנושא הוא ארוך ומורכב , אך ברצוני לשאול כמה שאלות: 1. הייתה בקהילה שיחת משמעת פעם בשבוע, ובה הרב מוכיח ברבים ולפעמים גם מבזה, ועושה חיכויים של אנשים כדי לבזותם. טענתו הייתה שהוא עושה זאת כדי "שיתעוררו" "יתבוננו" בטעיות שלהם. האם הנהגה זו מקובלת בעולם התורה? 2.הרב חייב את כל מקורבי הקהילה להפריש מעשרות לגמ"ח הקהילה, נשואים מחויבים לתתת מעשר ורווקים חומש. האם זה מותר/ מקובל שרב קהילה יכפה על אנשים לתת מעשרות? מי שלא היה נותן היה מקבל תוכחה ברבים. 3. בשיחותיו היה הרב מגנה אנשים שעושים דברים "על דעת עצמם" ולא שואלים אותו או מתייעצים איתו, ההשקפה העיקרית של המקום היתה "ביטול לרב" , והרב ותלמידיו המובהקים טענו "שאדם שעוזב את רבו אי לו קשר לעבודת השם" " מאבד את התיקון שלו" ועוד כל מיני. דוגמא נוספת שאשמח לקבל עליה תשובה - הרב היה נוהג לספר מעשה מהאר"י הקדוש וחבורתו, שארע פעם ששני תלמידים עזבו את החבורה, והאר"י אמר שהם עזבו כי הם לקחו את כל הרע של החבורה. האם בכלל זה מעשה כזה? ומה המקור שלו. ששאלתי את הרב הוא אמר לי שהוא ראה את זה והוא לא מוצא כרגע. וגם אם זה כתוב, האם אפשר ללמוד מהמעשה של חבורת האר"י לכל חבורה ? תודה רבה

הרב יצחק מאזוז

1. לגבי ביזוי אדם ברבים. כתב הרמב"ם (פ"ד ממהלכות ת"ת ה"ה): אם ניכר לרב שהם מתרשלין בדברי תורה ומתרפין עליהן, ולפיכך לא הבינו, חייב לרגוז עליהן "ולהכלימן בדברים" כדי לחדדם, וכענין זה אמרו חכמים זרוק מרה בתלמידים. ע"כ. אולם ברור הדבר שאין הדברים אמורים כלפי כל רב בית כנסת או רב קהילה שמותר לו לבזות אדם ברבים, ואדרבה אמרו במסכת סוטה (מב.) לעולם תהא שמאל דוחה וימין מקרבת. ואמר אחד החכמים שבימינו צריך לקרב בשתי ידים.

2. לגבי נתינת מעשרות, באמת דעת הב"ח (יו"ד ס"ס של"א) שאין חיוב על פי ההלכה לתת מעשרות, לא מדאורייתא ולא מדרבנן. וראה בשו"ת יחוה דעת ח"ג (סי' ע"ו) שיש חולקים על הב"ח, ואחר שנהג בזה יש בזה חיוב, ואם רוצה להפסיק לצדקה מהודרת ומעתה ואילך לנכות דמי פרנסת בניו ובנותיו, יעשה התרת נדרים. ע"ש.

ומכל מקום לכאורה בודאי הראוי לתת המעשרות לקהילה שמתפלל שם ונהנה מהמקום, מדין הכרת הטוב ועניי מקומך קודמים.

3. לגבי המעשה של האר"י לא ידוע לי. מכל מקום בודאי שאי אפשר ללמוד מזה לכל קהלה וחבורה. מותר לאדם ללכת ללמוד תורה מרב אחר, ראה בגמרא מסכת עבודה זרה (דף י"ט ע"א) ועוד. וקל וחומר אם עושה כן מחמת שמבזים אותו וכדומה. וזה פשוט וברור.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן