Menu
שאל את הרב
print
אא

יש לנו שאלה דקדוקית, לגבי שמן של חנוכה שנתערב בשמן אחר. כבוד הרב אמר שאומרים: 'נתערַב' ויש כאן שילוב של נפעל והתפעל בגלל הנ' התחילית. אך, בנין התפעל לכאורה נקרא גם נִתפעל בהשפעת לשון חז"ל, וכדוגמא בפרקי אבות פרק ה' משנה ג': "בעשרה נסיונות נִתְנַסָה אברהם אבינו..." (וכאן הניקוד הוא: סָה מכיוון שהאות השלישית של השורש היא גרונית: ה') במילים: 'נתערב השמן' - מדובר בדבר שקרה בעבר. השמן התערבב, ולא מדובר בנ' שנוספת לגוף כאשר מדברים בזמן עתיד (כגון: נִשְׁמֹר, נַכְנִיס..) הדוגמא שהרב הזכיר מהגר"ע יוסף זצ"ל היא בעתיד: נִתְפַּלַל ולזה יש מקור בתהילים: "הקשיבה לקול שועי כי אליך אתְפַּלַל" ולגבי הדוגמאות מהפיוטים הקדמונים, רצינו לשאול האם אפשר להסתמך עליהם בניקוד פעלים? שהרי בפיוטים משנים לפעמים את צורת האמירה הנכונה לצורך ההתאמה למשקל או לחריזה, וכפי שראינו בדוגמאות שהרב הביא: ...משלחת צָר - נתבצָר ..קל חי נתכוָן - סיוָן

הרב אמיר דאדוואנד

1. כל דברי מרן שליט"א נסובו על "הבנין השמיני" הנמצא בלשון חז"ל בלבד, שהוא מורכב משילוב של נפעל והתפעל. והכל בלשון עבר. גם מה שהביא -ממרן הגר"ע יוסף זצ"ל, הכוונה בלשון עבר בלבד, וכן היה אומר מרן הגר"ע זצ"ל: נתלבַש נתבשַל וכדומה. וכן הראיה מהמשניות היא מהמלה נסתפַג (במסכת יומא)
2. אמנם מצינו שהקדמונים החליפו לפעמים בין הבניינים, כלומר שהשתמשו בפעל בבנין מסוים שבאתו פועל לא נמצא כמוהו בתנ"ך. מ"מ בבנין שהשתמשו דייקו בו.
3. שים לב להבחין בין פתח לקמץ! "אתפלל" הלמ"ד בקמץ (ולא בפתח) ומפני הסוף פסוק ואינה קשורה לנ"ד. משלחת צר, נתבצר, הכל בפתח ולא בקמץ. "נתנסה" הסמ"ך בקמץ לא בגלל גרונית אלא בגלל נחי ל"ה
  

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן