Menu

הלכה יומית (שלישי) – הגוים לומדים הפוך, ללמוד מסכת לערב פסח

close
error print mp4file_download file_download
אא

הלכה יומית (שלישי) – הגוים לומדים הפוך, ללמוד מסכת לערב פסח

מרן ראש הישיבה

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט"א לע"נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה יום שלישי כ"א אדר א' התשפ"ב

ראיתי חידוש יפה שכתב (או אמר) רבי יעקב גלינסקי ע”ה, שפעם היו לו כאבי גב קשים “לא עליכם” [אנחנו אומרים “לא אליכם” באל”ף, אבל האשכנזים לא מבחינים באל”ף לעי”ן, אז תמיד הם כותבים “לא עליכם”, וזה לא נכון, לא עליכם לכתוב ככה… כותבים “לא אליכם”], והיה מטופל אצל רופא בחו”ל. והיה גוי אחד שם לומד וחובב תנ”ך, ושאל את הרופא: איפה אתה הולך? אמר לו: אני עולה לארץ ישראל. אמר לו: בוודאי תמצא שם פרנסה טובה מאד. שאל אותו הרופא: למה? ענה לו: כתוב בתנ”ך שהיהודים “עם קשה עורף”, יש להם גב קשה, ואתה צריך לטפל בגב שלהם, אז תהיה לך פרנסה טובה… הגוים לומדים הכל הפוך.

פעם מישהו תירגם את המשניות, ואמר: “בשעה שהכהנים נכנסים לאכול בתרומתן”, מה זה נכנסים? לובשים מכנסיים… הוא פתח מילון וחיפש את המלה “כנס”, וראה כתוב “מכנסיים”, אז פירש את המלה נכנסים ככה. הוא לא מצא את המלה “נכנס”, כיון שהמלה הזו אינה מופיעה בתנ”ך. אמנם גם “מכנסיים” לא מופיעה, אבל הוא ידע אותה משפת יום יום.

לכן צריכים אתם מעכשיו ללמוד מסכת, לקראת ערב פסח, שיהיו עשרה סיומי מסכתות. פעם רבי משה חדאד ז”ל (שנפטר לא מזמן בן 98), בא למקום שהיו לומדים מסכת לעשות סיום בערב פסח. והלך ליהודי זקן, שהיה בתקופה של מלחמת העולם הראשונה, שמו “קיקה חסיד” – יעקב חסיד. אני זוכר אותו, שהיה בא לאבא ומספר לו סיפורים על רבנים שלפני מאה שנה. אז הלך אליו, ואמר לו: תבוא תעשה איתנו סיום מסכת. אמר לו: לא אבוא איתכם. שאל אותו: למה? אמר לו: אני זוכר שפעם בבית הכנסת בתונס בשנת תרע”ד (או לפני כן), עשו סיום על אחת עשרה מסכתות, עם “כנור ונבל תוף וחליל ויין משתיהם”, מה אתה עושה מסכת אחת? מה זה מסכת אחת?…

לכן אם תזכו בלי נדר בעז”ה, תעשו ג”כ בערב פסח, כל אחד בעירו ובביתו, ואלה שגרים פה יבואו כולם. אבל כל אחד מסכת אחרת, לא כל אחד ואחד מגילה מגילה ומגילה, אלא אחד מגילה ואחד מסילה ואחד על קריאת המגילה… העיקר שתהיו שמחים בלימוד, כי השמחה בלימוד תביא לכם גם פרנסה טובה, ותביא לכם הכל. כשאדם לומד תורה בכפייה, חבל על הלימוד שלו.

לקבלת ההלכה מדי יום בוואצאפ 👉

לעוד וידאו מרן ראש הישיבה
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן