Menu

הלכה יומית (שני) – א. “כי תבא” כנגד השואה. ב. רמז למלחמות העולם.

close
error print mp4file_download file_download
אא

הלכה יומית (שני) – א. “כי תבא” כנגד השואה. ב. רמז למלחמות העולם.

מרן ראש הישיבה

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט"א לע"נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה יום שני ט"ז אלול התשפ"ב

“והיה כי תבא אל הארץ אשר ה’ אלקיך נותן לך נחלה וירשתה וישבת בה”. בפרשה הזאת יש תוכחה איומה ונוראה, וזה לא סתם. כתבו בשם הגאון מוילנא שכל הפרשיות שבספר דברים הם כנגד האלף האחרון – האלף הששי. אבל יש בדברים אחת עשרה פרשיות, ואילו האלף האחרון יש בו עשר מאות, אז הוא אמר (או שאמרו בשמו) שנצבים-וילך נחשבות לאחת. ופרשת “כי תבא” כנגד המאה השביעית, שבסופה הגיעה השואה באלול תרצ”ט (והסתיימה בתש”ה), ולכן יש שם דברים נוראים, כי מה שקרא בשואה זה נורא ואיום.

ועוד לפני זה, כתב בספר “דרשות אל עמי” שבמדינה אחת החליטו לזרוק את כל היהודים לים, ואח”כ פתאום ראו שהדגים נעשו עבים ושמנים, והרבנים כתבו חרם על מי שיקנה דגים לשבת, ואמרו ככה: “מי שיקנה דגים שמנים, אוכל בשר אבותיו ובשר אמותיו ובשר המשפחה שלו”. והוא אמר שבתורה כתוב “והיתה נבלתך למאכל לעוף השמים ולבהמת הארץ ואין מחריד”, וצריך להוסיף גם כן “ולדגי הים”. ולמה התורה לא אמרה דגי הים? כי אחר כך כתוב “גם כל חולי וכל מכה אשר לא כתוב וגו’ יעלם ה’ עליך”. לכן צריכים להיזהר בחודש אלול, כי זה חודש לא פשוט בכלל.

*

הגמרא ביומא (כ”ט ע”ב) אומרת “שלהי דקייטא קשה מקייטא” – סוף הקיץ קשה יותר מהקיץ, והכוונה שאז חם יותר. אבל יש בזה רמז לשתי מלחמות העולמיות, אחת היתה באמצע הקיץ באב תרע”ד, והשני היתה בסוף הקיץ באלול תרצ”ט (1 בספטמבר 1939), זה שלהי קייטא. ומה שהיה בסוף הקיץ קשה יותר.

ואנחנו מתפללים שלא יקרה עוד דבר כזה, כי יש אומרים שמלחמת גוג ומגוג עוד לא הגיעה, מה רוצים? מה יכול להיות יותר מזה? ששה-שבעה מליונים בעוונותינו הרבים הלכו לאיבוד, ולא השאירו אחריהם אפילו זכר, אפילו מצבה, אפילו ספרים, השמידו הכל. ואנחנו עוד מאחלים לאומות העולם מלחמה עולמית השלישית, שתפול עליהם ולא עלינו, “תפול עליהם אימתה ופחד”, ושנזכה לשנה טובה ומבורכת, אמן ואמן.

 

לקבלת ההלכה מדי יום בוואצאפ 👉

לעוד וידאו מרן ראש הישיבה
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן