Menu

הלכה יומית (שלישי) – יום פטירת משה רבנו ע”ה

close
error print mp4file_download file_download
אא

הלכה יומית (שלישי) – יום פטירת משה רבנו ע”ה

מרן ראש הישיבה

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט"א לע"נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה יום שלישי ז' אדר א' התשפ"ב

היום יום שבעה באדר. האשכנזים מתענים, מי שנוהג להתענות, בשבעה באדר ראשון. והספרדים אומרים לא ככה, אלא העיקר בשבעה באדר שני. וזו לא רק מחלוקת של אשכנזים וספרדים, אלא זו מחלוקת תנאים במסכת נדרים, רבי מאיר ורבי יהודה, אחד אומר בשבעה באדר ראשון, ואחד אומר בשבעה באדר שני. מי שאומר באדר שני, הטעם כמו שעושים פורים באדר שני כך נעשה ג”כ כאן. והשני אומר לא ככה, כי בפורים זה כדי “מיסמך גאולה לגאולה”, אנחנו סומכים גאולה של פורים לגאולה של פסח, ואילו כאן זה תענית, אז באדר ראשון.

אבל יש סייעתות לכאן ולכאן. סייעתא לאשכנזים, שפרשת “ואתה תצוה” שלא נזכר בה משה, זה יוצא השבוע הזה. לפני “ויקהל פקודי” כל הפרשיות נפרדות, ואח”כ מתחילים כל הסיבוכים של שנה מעוברת ושנה פשוטה, אבל עד ויקהל פקודי הכל כרגיל, ולכן “ואתה תצוה” חלה בשבוע של שבעה באדר. והדעה השניה אומרת לא ככה, כי המן אמר שמשה מת באדר, “וירא כי באדר מת אבי התעודה”, א”כ המן רצה לעשות דוקא בחודש אדר, ואח”כ התהפך המזל שלו, “ונהפוך הוא”, אז א”כ מתי נעשה הנס של פורים? באדר שני. וגם יום שבעה באדר שני מתאים תמיד ליום ל”ג לעומר, כי כתבו שרשב”י הוא הנשמה של משה רבנו, לכן ל”ג לעומר באותה שנה יחול בדיוק ביום שיחול שבעה באדר שני.

אבל היום אנחנו כמעט לא נוהגים לצום ביום הזה, מי נוהג לצום? רק יחידי סגולה. אבל לעשות סעודה ולספר על משה רבנו, זה דבר טוב, והסעודה לכבוד משה רבנו.

לקבלת ההלכה מדי יום בוואצאפ 👉

לעוד וידאו מרן ראש הישיבה
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן