Menu

הלכה יומית (שלישי) – א. להיזהר בקריאת הטעמים. ב. לא לפתוח בדבר לא טוב.

close
error print mp4file_download file_download
אא

הלכה יומית (שלישי) – א. להיזהר בקריאת הטעמים. ב. לא לפתוח בדבר לא טוב.

מרן ראש הישיבה

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט"א לע"נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה יום שלישי כ"ב סיון התשפ"ב

נושאי ההלכה: א. להיזהר בקריאת הטעמים. ב. לא לפתוח בדבר לא טוב.

צריך להזהר בקריאת התורה, לא להחליף טרחא בשופר הולך, ולא הפוך. “כי כל העדה כולם קדושים ובתוכם ה'”, ובתוכם טרחא. אם תעשה שופר הולך משמע שיש עוד המשך – ובתוכם ה’ ומדוע תתנשאו, אבל לא ככה, אלא זה אתנח ולפני אתנח לא יבוא שופר הולך, רק טרחא.

אותו דבר בפסוק “הנועדים על ה'”, וכדומה. היום לימד אותנו דבר יפה, כולם אומרים “לכן אתה וכל עדתך הנועדים על ה'” ברצף, לא ככה, אלא “הנועדים” – מפסיק, למה? כי בלי זה “אתה וכל עדתך הנועדים על ה'”, מה ההמשך? “ואהרן מה הוא”?! אין המשך. אלא הכוונה אתה וכל עדתך הנועדים – אתם נועדים על ה’, כאילו כתוב “הנועדים” פעמיים, כלומר אתה וכל עדתך הנועדים שעשיתם קהל כזה, אתם לא נועדים עלינו אלא נועדים על ה’. לכן “הנועדים” טרחא, וצריך להפסיק קצת. (ואולי כתבתי את זה בגיליון).

ועוד דבר, למדנו מפי הרב משה לוי ע”ה, שביום שבת בבוקר בשחרית כשעולה הלוי לא מתחילים לו בפסוק “אף לא אל ארץ”, אלא מתחילים פסוק לפני כן “המעט כי העליתנו”, כי לא מתחילים ב”אף”. ויש ארבעה שפתחו ב”אף” ואחריתם לא היתה טובה. הנחש אמר “אף כי אמר אלקים”, וקצצו לו את הרגלים. שר האופים אמר “אף אני בחלומי”, אוי ואבוי לך, אף אני בחלומי? תגיד “גם אני”. המן אמר “אף לא הביאה אסתר המלכה עם המלך”. ועוד אחד אצל קרח, דתן ואבירם אמרו “אף לא אל ארץ”. לכן לא נתחיל בפסוק הזה, אלא מתחילים פסוק לפני כן.

כל מקום שיש בתפלה “אף”, מחליפים את זה ל”גם”. למשל “וגם שאכלנו ושתינו”, לא אומרים ואף על פי שאכלנו ושתינו. חוץ משני מקומות, ביום פורים ובליל פסח, ביום פורים אומרים “טף ונשים”, ויש שם פ”א סופית. ובליל פסח יותר מזה, “אף אתה אמור לו כהלכות הפסח אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן”, למה? כי הזכות של פורים ושל פסח מבטלת כל אף וחרון שבעולם, אמן.

לקבלת ההלכה מדי יום בוואצאפ 👉

לעוד וידאו מרן ראש הישיבה
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן