Menu

הלכה יומית (רביעי) – יהדות עם ישראל – לדעת להעריך את התורה

close
error print mp4file_download file_download
אא

הלכה יומית (רביעי) – יהדות עם ישראל – לדעת להעריך את התורה

מרן ראש הישיבה

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט"א לע"נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה יום שלישי כ"א אדר א' התשפ"ב

רבותי, יהדות אחת שכמעט נשכחה מן העולם, אלפיים שנה סגורה בין החומות, ולא יודעים ממנה כלום, רק במאתים השנים האחרונות התחילה להתפרסם. ולא העיקר הפרסום, אלא העיקר הדברים שהיא שמרה. כך אומר הרמב”ם: “זאת התורה, לא ימלט ממנה איש מבני יעקב לעולם, או זרעו או זרע זרעו, ירצו או לא ירצו”. אי אפשר שהתורה תשתכח מן העולם.

וההוכחה הברורה ביותר, שאומות העולם כל האומות האחרות, כאשר גלו והתפזרו השתכחו מן העולם, והם בעצמם החליפו את הכל. אבל עם ישראל התפזר לארבע קצוות העולם, ויש מאה עדות בעם ישראל (פעם ראיתי שבן גוריון אמר ככה), והעדות האלה שחזרו לארץ ישראל עם אותו ספר תורה, אותן האותיות, אותן המלים.

פעם אמרו את זה בכנס של “ערכים”, קם אחד ואמר: לא יכול להיות. למה? כי אריסטו שחי אלף שנה אחרי מתן תורה, בספרים שלו יש כ”כ הרבה גירסאות, כ”כ הרבה נוסחאות, כ”כ הרבה חילוקי דעות, אז איך התורה שלנו כך?! אמרו לו: בוא תבדוק, כל הספרים שלנו בדיוק. יש אותיות בודדות שזה כותב מלא וא”ו וזה כותב חסר וא”ו, אבל הם בודדים בכל התורה. התורה כולה היא אותו נוסח. זה סימן שהעם שלנו שמר על התורה כולה, על אותיות, ועל תגין, ועל הכל.

ולכן אשרי בן אדם שיידעו להעריך את התורה שקיבלנו, שיידעו לשמור את התורה, לשמר אותה לדורות הבאים, כי אין לה תחליף. מהראשונים שבאו להחליף אותה היוונים בימי אנטיוכוס עד ימינו, היוונים עברו, אנטיוכוס עבר. ויש עליו שתי נוסחאות, “אפימאנס” ו”אפיפאנס”, יש אומרים שהיה מכובד ויש אומרים שהיה משוגע. ואיני זוכר עכשיו איזה שם המכובד ואיזה שם המשוגע, אבל ככה השם שלו (קראתי את זה בספרי הסטוריה). והנה הוא עבר, והשפה היוונית עברה, והכל עבר. רק התורה נשארת בשפה שלה, ואנחנו כולנו מדברים עברית.

תזכו למצוות.

לקבלת ההלכה מדי יום בוואצאפ 👉

לעוד וידאו מרן ראש הישיבה
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן