Menu

הלכה יומית (ראשון) – א. עשרת המכות במטה של משה. ב. “ולמען תספר באזני בנך”.

close
error print mp4file_download file_download
אא

הלכה יומית (ראשון) – א. עשרת המכות במטה של משה. ב. “ולמען תספר באזני בנך”.

מרן ראש הישיבה

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט"א לע"נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה יום ראשון כ"ט טבת התשפ"ג

“ויאמר ה’ אל משה בא אל פרעה כי אני הכבדתי את לבו ואת לב עבדיו למען שתי אותותי אלה בקרבו”. מה זה אותותי אלה? אם על העבר צריך לומר “שתי” (ש’ קמץ) אותותי, ואם בעתיד מה זה “אלה”? צריך לומר הבאים. אלא מכאן ראיה לדברי חכמים שבמטה של משה היו חקוקות כל המכות דצ”ך עד”ש באח”ב.

ובזה מובן מה שאמר משה רבנו אתמול (קראנו את זה אתמול…), “ואתה ועבדיך ידעתי כי טרם תיראון מפני ה’ אלקים”, מאיפה ידעת את זה? אולי הם נכנעו. אלא כי במטה כתוב אצלי עשר מכות, ועכשיו הגענו לברד ויש עוד המשך ארבה חושך ומכת בכורות.

לכן זה מה שאמר לו “שתי אותותי אלה”, שכתובים אצלך על המטה.

*

אח”כ נאמר: “למען תספר באזני בנך ובן בנך את אשר התעללתי במצרים”. רבי בוגיד ע”ה כתב פעם מאמר בערבית, וכתב מעשה שהיה ביהודי מג’רבא שנסע לצרפת, ושם כולם מדברים צרפתית, והוא הבין צרפתית וערבית. אבל בא אליו לצרפת אביו הזקן מג’רבא, לעשות פסח עם הילדים. הסבא מדבר, והם לא מבינים אותו, “סבאל’ה מה אתה מדבר?”. אמר לו הבו שלו: תדבר איתם בצרפתית. אמר לו: אני לא יודע צרפתית. ולדבר איתם בערבית, הם לא יודעים ערבית. אמר לו הסבא: אתה תהיה מתרגם, “כי המליץ בינותם”, אני אומר לך בערבית ואתה תתרגם להם בצרפתית.

על זה אמר רבי בוגיד, שזה לא העיקר אלא תדבר “באזני בנך ובן בנך”, תדבר באזני כולם שיבינו אותך. איך יבינו אותך? על ידי שכולם ידברו עברית. לכן בגיל קטן תקח את הילד, ותדבר איתו עברית. הוא הולך ברחוב, ותדבר איתו עברית. תסביר לו שהשפה הזאת “לשון הקודש”. ולא סתם נקראת “קודש”, כי היא מלאה חכמה ומלאה דעת ומלאה תבונה. כמה שמגלים בה, עדיין יש הרבה. ואז תדבר “באזני בנך ובן בנך את אשר התעללתי”.

לעוד וידאו מרן ראש הישיבה
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן