Menu

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט”א – א. צדקה כנדר ב. מעשר כספים

close
error print mp4file_download file_download
אא

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט”א – א. צדקה כנדר ב. מעשר כספים

הלכה פסוקה (חק לישראל): *הצדקה הרי היא בכלל הנדרים, לפיכך האומר הרי עלי סלע לצדקה, או הרי סלע זו לצדקה, חייב לתת אותה הסלע לעניים מיד, ואם איחר עובר בבל תאחר, שהרי בידו לתת מיד, והעניים מצויים הם* – אפילו שבקרבנות אינו עובר עד שיעברו עליו שלש רגלים. ויש כמה דעות בגמרא (ראש השנה ד’ ע”ב), יש אומרים עד שיעבור עליו שלש רגלים, ויש אומרים שלש רגלים מפסח, ויש אומרים רגל אחד וכדומה. אבל כל זה נאמר לגבי קרבנות, שאי אפשר להקריב אותם כל שעה, ואילו כאן בידו לתת מיד.
*ואם אין שם עניים, מפריש ומניח עד שימצא עניים. ודוקא במפריש צדקה סתם, אבל כל אדם יכול להפריש מעות לצדקה שיהיו מונחים אצלו, ליתנם מעט על יד על יד כמו שיראה לו* – לתת אותם מעט כל פעם קצת. אבא היה אומר שטוב מאד שאדם מפריש מעשר מיד, כאשר הוא מקבל משכורת מוריד מעשר (או חומש כמו שהוא רוצה לתת), אבל יתן אותם מיד ולא יתעכב, כי כאשר נותן את זה אח”כ לצדקה, יהיה קל לו, כי מרגיש שלא נתתי משלי אלא מכספי מעשר.
*וכן אם התנה בשעה שנדר לצדקה, או התנדב אותה שיהיו הגבאים רשאים לשנותה ולצרפה בזהב* – להחליף את המטבעות בזהב. *הרי אלו מותרים* – גם כן מותר לעשות את זה.
*צריך להיזהר מלידור. ואם פוסקים לצדקה שצריך לפסוק עמהם, יאמר “בלא נדר”*.
*לע”נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה*
(יום ראשון י”א חשון התשפ”ב)
)
לעוד וידאו מרן ראש הישיבה
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן