Menu

הלכה יומית (יום שלישי) – א. ארבע כתות בעם ישראל. ב. רמז לתענית דיבור בימים האלה.

close
error print mp4file_download file_download
אא

הלכה יומית (יום שלישי) – א. ארבע כתות בעם ישראל. ב. רמז לתענית דיבור בימים האלה.

מרן ראש הישיבה

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט"א לע"נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה יום שלישי ט' שבט התשפ"ב

“ויאמר משה אל העם אל תיראו התייצבו וראו את ישועת ה’ אשר יעשה לכם היום, כי אשר ראיתם את מצרים היום לא תוסיפו לראותם עוד עד עולם, ה’ ילחם לכם ואתם תחרישון”. יש מדרשים שאינם הולכים פשוט עם הפסוק אלא בדרך דרש, ויש מדרשים שהם מתאימים ממש עם כל מלה ומלה בפסוק. וזה אחד המדרשים: מצד אחד אמר “התייצבו” ומצד שני אמר “ואתם תחרישון”, איך זה יכול להיות?

אלא ארבע כתות היו בישראל. הכת הראשונה, אנשים שהיו מיואשים, ורצו לקפוץ לים. בזמן מלחמת המפרץ לפני יותר משלושים שנה (אתם לא זוכרים), יצחק שמיר ראש הממשלה כתב ספר או אמר “ברירת שמשון”. מה אמר שמשון? “תמות נפשו עם פלשתים”, אין להם מה לעשות, להתאבד. והיה חכם אחד שאמר לו: אל תתאבד. מי החכם הזה? אריה דרעי. הוא מבין, ואמר לו: לא עושים ככה, תירגע. והיו נסים ונפלאות ב”ה. ובזמן משה רבנו היו בעם ישראל אנשים שבאו להתאבד, אמרו: מה נעשה? נקפוץ לים ונמות. לכן משה רבנו אמר להם “התייצבו”, אל תיכנסו לים, “וראו את ישועת ה'”.

הכת השניה, אחרים שאמרו: בואו נחזור למצרים, חטאנו עוינו פשענו, טעינו בדרך, כמו שאמר פרעה “נבוכים הם בארץ”, ועכשיו אנחנו לא יודעים לאן ללכת, אז נחזור למצרים. לכן משה רבנו אמר להם “אשר ראיתם את מצרים היום”, רק היום בלבד, “לא תוסיפו לראותם עוד עד עולם”.

הכת השלישית, צעירים חמומי מח, שאמרו: בואו נילחם במצרים. היה לנו אחד בחו”ל שכל פעם שהיו מספרים חדשות על ארץ ישראל, היה אומר: “מה זו רוסיה? אנחנו נילחם בה, מה זו אמריקה?”. אבל הכל דברים בטלים, אנחנו מקבלים את כל הכסף מאמריקה, וכל פעם מתייחסים אליהם בכבוד, מה אתה מדבר? והוא דוקא זקן, אבל צעירים חמומי מח אומרים להילחם. לכן משה רבנו אמר להם “ה’ ילחם לכם”.

והכת הרביעית, אנשים שאמרו “אנחנו נתווכח איתם”. פעם היה בגין ז”ל שאמר: מועצת הבטחון מספר 242 החליטו כך וכך. והוא התווכח איתם בדקדוק השפה האנגלית, אם יש ה”א הידיעה או שאין ה”א הידיעה, אמרו ככה ואמרו ככה, ולא זוכר מה אמר בדיוק. הוא עורך דין וראה עורכי דין ממדינות עקשנים וטפשים, והתווכח איתם. וגם באותו הזמן באו אנשים מבני ישראל שאמרו: בואו נתווכח איתם, אמרתם לנו “קומו צאו מתוך עמי וברכתם גם אותי”, ולא אמרתם לחזור אחרי שלושה ימים. לכן משה רבנו אמר להם: הויכוחים האלה מיותרים, “ואתם תחרישון”, אל תגידו כלום. ואתם תראו שיהיה לכם נס כזה שישתגעו ממנו לכל הדורות, “דבר אל בני ישראל ויסעו”.

ויש רמז יפה שאמר רבי ינון חורי זצ”ל, על מה שעושים תענית דיבור בימים האלה, “ואתם תחרישון”, המלה תחרישון אותיות שירו-תחן, מה זה שירו תחן? תקראו מזמורי תהלים שהם שירה, ארבע מאות חמשים ושמונה מזמורים (סך המזמורים שקוראים בתענית דיבור), כמנין “תחן”. זה שירו-תחן.

 

לקבלת ההלכה מדי יום בוואצאפ 👉

לעוד וידאו מרן ראש הישיבה
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן