Menu

הלכה יומית (חמישי) – מנהג “סעודת יתרו”

close
error print mp4file_download file_download
אא

הלכה יומית (חמישי) – מנהג “סעודת יתרו”

מרן ראש הישיבה

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט"א לע"נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה יום חמישי י"ח שבט התשפ"ג

היום בערב “סעודת יתרו”. וגם הבוקר לא אומרים תחנון, כי הסעודה מתחילה מהבוקר. והערב אחרי הסעודה בקריאת שמע שעל המטה אומרים תחנון.

היום בערב “סעודת יתרו”. וגם הבוקר לא אומרים תחנון, כי הסעודה מתחילה מהבוקר. והערב אחרי הסעודה בקריאת שמע שעל המטה אומרים תחנון.רמז לסעודה הזאת, כותב רבי עמוס כהן ע”ה בספרו ויאמר עמוס (נדמה לי): “וישמע” – ראשי תיבות ונהגו ישראל שעושים מסיבה ענקית, “יתרו” – על שם יתרו. “מסיבה ענקית”, הגזים… אמנם בג’רבא לא היה להם הרבה אוכל, וכל הזמן אכלו עצאדה כוסכוס תמרים ודגים שהיה בשפע וזהו, אבל אוכל של ממש אין להם. והנה הערב הזה מביאים להם קצת עוף, ומביאים להם כל מיני מאכלים. איך מביאים להם? הרב של התלמידים אשתו יודעת לבשל טוב “בשלנית”, וכל אחד ואחד מביא מהבית שלו ביצה, והיא לוקחת את הכל ועושה להם אוכל טעים מאד. זה “מסיבה ענקית”. אבל למעשה זה לא ענקית.

פעם חותני שקראו לו גם “יתרו” (קראו לו “ציון יתרו”), היה בליל סעודת יתרו, והיה רוקד משמחה, ואומר: אני יתרו, הפרשה הזאת על שמי… ולהבדיל הדרוזים אומרים שהם נכדי יתרו.

אבל מה עושים בסעודה הזאת? שמחים על מתן תורה. יתרו זה הגר הראשון בישראל. “יתרו” יש בו אותיות תר”ו עם י’ – תר”ו זה המצוות שקיבל עליו אחרי שהתגייר, כי לפני כן הוא שמר שבע מצוות. הוא היה בן אדם טוב, עובדה שאומר לבנותיו “ואיו למה זה עזבתן את האיש”, איש בודד נכרי והוא עזר לכם לא תכירו לו טובה?! כי היו לו מדות טובות. אז תר”ו זה שש מאות ושש מצוות, כי שבע קיים אותם לפני כן, ועוד שש מאות ושש שקיבל עכשיו. והי’ של יתרו מה היא? הפרשה הזאת של עשרת הדברות, זה יו”ד. זה “יתרו”. והגיורת הראשונה שאנחנו מכירים – “רות המואביה”. רות זה ג”כ שש מאות ושש. והנה הכל בדיוק. כתוב “ואנכי נטעתיך שורק כולה זרע אמת”, רש”י נדמה לי מפרש שם (בירמיה פרק ב’): “שורק” זה שש מאות ושש, כי היה לך שבע מצוות לפני כן, ובמתן תורה קיבלת “שורק”, עוד שש מאות ושש.

אבל כיון שהסעודה היום לא עושים אותה סעודה ענקית, ואני בא הביתה וכבר ישנים כל התינוקות, ולא יודעים לא יתרו ולא בתיך… לכן נאמר “ונהגו ישראל שעושים מסיבה על שם יתרו”, ע’ זה “על שם” – ע”ש בראשי תיבות, על שם יתרו.

והעיקר הוא שתעשו אותה בשמחה. וכל אחד יגיד חידושים, כמו שנהגו בחוץ לארץ. בג’רבא, לא בתונס, כי בתונס יודעים רק לאכול… אבל בג’רבא כל אחד מהתלמידים צריך להגיד חידוש. או שלוקח אותו מספרים כמו מנחת כהן וכדומה, או שממציא מלבו איזה חידוש יפה על הפרשה. בכל הפרשה כולה אפשר למצוא הרבה חידושים.

לעוד וידאו מרן ראש הישיבה
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן