Menu

הלכה יומית (חמישי) – מהלכות הדלקת נרות חנוכה.

close
error print mp4file_download file_download
אא

הלכה יומית (חמישי) – מהלכות הדלקת נרות חנוכה.

מרן ראש הישיבה

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט"א לע"נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה יום חמישי כ"א כסלו התשפ"ג

בן איש חי (ש”א הלכות חנוכה הי”ד-י”ז): אסור להשתמש לאורה – לאור נרות החנוכה. ואפילו תשמיש של קדושה. אבל בנר הנוסף – הנקרא “שמש”. מותר. ויש מחמירים – אני לא מבין את המחמירים האלה, הרי הנר הנוסף עושים אותו בשביל זה, שאם ישתמשו לא יהיה להם עוון, אז גם בנר הנוסף אסור להשתמש?! צריך לבדוק את המקור של הדברים.

מי שהוא בר מינן סומא, אשתו מדליקה. ואם אין לו אשה, ישתתף בפריטי – איפה שיהיה שם ישלם כמה פרוטות. ואם יש לו בית לבד, ידליק בסיוע מישהו אחר, אבל לא יברך.

המנהג בעירנו, הבן אע”פ שהוא גדול, לא ידליק בעודו בחור אלא יסמוך על אביו – לאפוקי מנהג האשכנזים שכל אחד ואחד מדליק. ואם נשא אשה, ידליק בחדר שלו שהוא ישן שם, אבל לא יברך, אלא יעמוד אצל אביו כשהוא מברך, ויכוין על הברכות שלו, ואח”כ הולך ומדליק בחדרו – ככה היה אצלנו בחוץ לארץ, שהיינו גרים בבית אחד של שני חדרים, חדר של סבא וחדר של אבא, אבא שומע את הברכות מסבא ואח”כ הולך ומדליק בחדר שלו.

שנים או שלושה בעלי בתים שאוכלים כל אחד בפני עצמו ודרים ביחד, ישתתפו בפריטי, כדין אכסנאי – הם גרים ביחד לכן ישתתפו בפרוטות. וידליקו כל אחד לילה אחד בידיו – ידליקו לפי התור, כל אחד ידליק לילה אחד.

טוב לתת לאחד מבניו הקטנים להדליק בידם את נר הנוסף, כדי לחנך אותם למצוות, שגם בנר הנוסף הזה יש קצת מצוה. אבל לא יתן להם להדליק מנרות של חיוב – הרב עובדיה מתיר, ואומר שזה לא החיוב, כי החיוב האמיתי רק נר אחד, “נר חנוכה איש וביתו”.

קטן שהגיע לחינוך, לא ידליק בשביל אחרים. ואין מדליקים נר חנוכה מנר חנוכה על ידי אמצעי – אלא ידליק ישר מהנר או יקח נר לבד וידליק אותו.

לעוד וידאו מרן ראש הישיבה
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן