Menu

הלכה יומית (חמישי) -לבן הארמי – לבן הרמאי.

close
error print mp4file_download file_download
אא

הלכה יומית (חמישי) -לבן הארמי – לבן הרמאי.

מרן ראש הישיבה

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט"א לע"נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה יום חמישי ז' כסלו התשפ"ג

בחוץ לארץ תרגמו “לבן הארמי” – לבן הרמאי, “חילי” (בערבית). למה תרגמו ככה? כי מי שיבדוק יראה שכל מעשיו היו ברמאות.

פעם ראשונה “וירץ לקראתו ויחבק לו וינשק לו”, יותר מדי. אפילו הפגישה של יעקב ויוסף לא היתה ככה. אלא זה כמו שאומר רש”י, שרצה לחפש אם יש לו איזה מטבעות איזה מרגליות ואיזה יהלומים. “ויספר ללבן את כל הדברים האלה”, מה זה כל הדברים האלה? אומרים שאמר לו ברמז בראשי תיבות: “את כל הדברים האלה” – אל תתפלא כי לא הבאתי דבר, בממון רב יצאתי מביתי, השיגני אליפז לקח הכל. כשאתה רואה ראשי תיבות שבאים בדיוק, בלי להפך ולסרס, אתה יודע שזה דבר אמיתי.

עוד דבר, “ויאסוף לבן את כל אנשי המקום ויעש משתה”. למה כתוב ויאסוף לבן? היה צריך לומר “ויעש לבן משתה לכל אנשי המקום”, מה זה ויאסוף את כל אנשי המקום? אלא הוא לא הכין את המשתה, רק הביא אותם רקים בלי כלום, ואמר להם: הנה יש כאן חדר מיוחד בשביל החליפות שלכם, וכל אחד שם את החליפה שלו שם באמונה רבה. אח”כ הלך מחנות לחנות, ואומר למוכר: תן לי אוכל, תן לי בשר, תן לי עופות, תן לי לחם. ואשלם לך בהמשך. ואם אתה לא מאמין לי, הנה החליפה הזאת היא משכון. וכשגמרו האנשים לאכול, הלכו לחדר של החליפות, ואמרו: איפה החליפות שלנו? אמרו להם שהם נמצאים בחנויות. הלכו מחנות לחנות, “זה החליפה שלי”, “זה החליפה שלי”… לכן כתוב “ויאסוף לבן את כל אנשי המקום”, ומהאיסוף הזה, “ויעש משתה”.

וזה חוץ ממה שכתוב בתורה “ויחלף את משכורתי עשרת מונים”, וכל מיני דברים כאלה. מהר”ם אלשיך שאל: מה זה עשרת מונים? מאה פעמים, כמה יכול להחליף? והוא בדרשה הסביר את כל הפעמים האלה. אז אמרו בשם האר”י שאמר שהוא צדק בתשעים ותשע פעמים, ובדבר האחרון לא ידע בדיוק. ואמר שלבן היה פה ושמע את הפירושים של מהר”ם אלשיך, ועל כל פירוש ופירוש היה אומר: נכון, נכון, נכון,. אבל בפירוש האחרון אמר: “לא עשיתי ככה, עשיתי ערמה יותר גדולה מזו”…

לכן אדם יזהר מהאנשים האלה, “מראים תומם ותוכם ערמה”. ה’ ישמור מאנשים כאלה, מבטיחים ולא מקיימים כלום, “אנשי אמונה אבדו”. נתפלל שה’ יצילנו מאנשים כאלה.

לעוד וידאו מרן ראש הישיבה
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן