Menu

הלכה יומית (חמישי) – זמן הנישואין

close
error print mp4file_download file_download
אא

הלכה יומית (חמישי) – זמן הנישואין

מרן ראש הישיבה

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט"א לע"נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה יום חמישי ה' אלול התשפ"ב

בן איש חי (ש”א פרשת שופטים ה”א): כל הקודם לשאת אשה תכף ומיד אחרי שנעשה בר מצוה, הרי זה משובח – לא כמו היום בישיבות אחרי גיל עשרים וארבע. ויש כאלה נשארים אחרי גיל ארבעים ויותר. פעם בא אלי אחד ואמר לי: אני כתבתי פירוש יפה על מסכת כלאים, ואני העילוי של ישיבת פונוביז’. אמרתי לו: למה אתה מגולח? אמר לי: כי עוד לא התחתנתי. שאלתי אותו: למה עוד לא התחתנת? אמר לי: “כי אני מחפש אשה גאונית כמוני”. אז תחכה עד שתרד לך גאונית מהשמים… שאמרו בגמרא אמר רב חסדא האי דעדיפנא מחבראי – זה שאני חזק בלימוד יותר מחברים שלי, כי התחנתי בגיל שש עשרה. ואם התחתנתי בגיל ארבע עשרה, הייתי אומר “גירא בעינא דשטנא” – חיצים בעינים של השטן. הוא יכול לומר את זה, אבל מי יכול לומר דבר כזה?!

לכן כל אדם יהיה בדבר הזה זריז ונשכר – כלומר שידאג לבנים שלו מגיל שבע עשרה-שמונה עשרה למצא להם אשה. אפשר להתחתן בתשע עשרה ובעשרים, אבל לא לדחות יותר, כמה שאפשר לעשות. אך קודם ארבע עשרה, שלא בא לשנים דגדלות, לא יאות לשאת אשה. ואם יש לו איזה סיבה הכרחית להקדים בזה, עיין למורנו הרב רבי יום טוב אלגאזי בשמחת יום טוב כיצד יתנהג בענין הכתובה.

היום אומרים שאדם שאינו בשל, יחכה קצת. במיוחד היום שכל חתן רוצה לגור לבד, ויכול לעשות כל בוקר וכל ערב “סליחות ושופרות”, הוא צועק והיא צועקת הוא צועק והיא צועקת… לכן כדאי לחכות עד שהשכל שלו וגם שלה יתבשלו ביחד. ויש כאלה לוקחים אחת בת שלוש עשרה והוא בן תשע עשרה. אני מכיר אחד התלמידים שלי ככה, ואולי זה מקרה יוצא מן הכלל. כדאי שתהיה האשה צעירה מבעלה בשנה-שנתים, לא יותר. אבל לא היו להם ילדים, והיתה בעיה לאשה שהיה לה בליטה בראש, ובדקו אמרו שזה “שפיר”. אבל הוא תרם לספר של רבי שאול, והבליטה הלכה. אחרי כמה שנים עדיין אין להם ילדים, ואמרו שיש לה גידול לא ממאיר בראש. הוא תרם ועבר לה. פעם שלישית תרם לספר שלי. אתה חושב שהספר שלי כמו הספר של רבי שאול? זה לא עזר לו. אבל יש לו כמה ילדים טובים, העיקר שיהיה לו נחת.

לקבלת ההלכה מדי יום בוואצאפ 👉

לעוד וידאו מרן ראש הישיבה
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן