Menu

הלכה יומית (חמישי) – א. רבי משה קורדבירו זצ”ל. ב. שמירת העינים ולא לדחות החתונה.

close
error print mp4file_download file_download
אא

הלכה יומית (חמישי) – א. רבי משה קורדבירו זצ”ל. ב. שמירת העינים ולא לדחות החתונה.

מרן ראש הישיבה

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט"א לע"נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה יום חמישי י"ב אלול התשפ"ב

“וכי יהיה באיש חטא משפט מות והומת ותלית אותו על עץ”. הפסוק הזה דרש אותו הרב האר”י, כנראה בתום החודש לפטירת רבי משה קורדובירו, שהיה גדול המקובלים בצפת, עד שבא האר”י ועלה עליו בקבלה. האר”י למד אצלו כמה חודשים, ורשם ממנו כמה דברים. וגם רבי חיים ויטאל למד אצלו. אח”כ בא האר”י ועשה קבלה יותר מדוייקת. אומרים שהרמ”ק דיבר בעולם התוהו והאר”י בעולם התיקון, מי מבין את זה?… ובכל זאת מי שרוצה ללמוד את קבלת האר”י, צריך קודם כל ללמוד את הרמ”ק. יש לו עשרות ספרים “אור יקר”, אבל יש תמצית של הדברים שלו בספר “שומר אמונים” של רבי יוסף אירגאס. הוא מדבר בשכל, מדבר בטעם, לא גימטריאות פורחות באויר אלא בטעם.

הרמ”ק נפטר בן 48, בכ”ג בתמוז התש”ל. והוא היה תלמידו של מרן. אז דרש עליו הרב האר”י, ככל הנראה בתום החודש, את הפסוק “וכי יהיה באיש חטא משפט מות”, מה זה חטא משפט מות? אין לו סיבה למות, “חטא” – חסר – “משפט מוות”. ותלית אותו על עץ, זה נפטר לא בחטאו, הוא נפטר מאכילת עץ הדעת של אדם הראשון, ותלית אותו – תתלה את הפטירה שלו בגלל העץ. וכמו שאמרו בגמרא בבא בתרא (דף י”ז ע”א) ארבעה מתו בעטיו של נחש, שהנחש פיתה את אדם הראשון. ולכן לא נמצא עליו שום חטא, רק הדבר הזה שאדם הראשון אכל מעץ הדעת.

והרמ”ק לפני מותו אמר להם: “מי שיראה עמוד ענן על מטתי – זה האיש שתלכו אחריו”. והנה כשהלכו ללוותו אף אחד לא גילה את הסוד הזה. ופתאום האר”י אומר “אני רואה כאן עמוד ענן”. אמרו לו: אתה תמשיך ותלמד אותנו. והיה עוד בחור אחד, שכאשר האר”י אמר שהוא רואה אז הוא אמר “גם אני רואה”. אמר לו: אם ככה אתה תהיה חתן לבת שלי. אבל עד שהלך הביתה הסתכל עליו שהוציא זרע לבטלה, ואמר לו: אתה לא תהיה החתן שלי.

זה לא פשוט, וצריך להיזהר בדברים האלה. ובפרט בדור שלנו שכל הרחוב מלא תועבה. פעם אמרו שבבני ברק בסדר, אבל היום גם בבני ברק לא טוב. לכן צריכים להיזהר, וללמוד ספרי מוסר, ולא לדחות את החתונה עד גיל מאוחר, זה לא טוב. מי שדוחה את החתונה בגלל שהוא “כמו בן עזאי”, הוא לא כמו בן עזאי, הוא כמו עז וכבש… לא עושים ככה. צריכים להתחתן בגיל עשרים מקסימום, ומי שלא יכול אז שיחכה עוד שנה-שנתיים. אבל לא לדחות כמו אחרים שאומרים “עוד מעט עוד מעט”, עד שיהיה זקן מלא שיבה ויאמר “אני הייתי העילוי של פונוביז’, ואני צריך לקחת אשה עילואית כמוני”. אין אשה עילואית, תלך לעולם הבא ותשאל: יש כאן אשה “עילואית” שמתאימה לי?… ותקח אותה לאשה. לא עושים ככה.

 

לקבלת ההלכה מדי יום בוואצאפ 👉

לעוד וידאו מרן ראש הישיבה
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן