בספר מלכי תרשיש (אנציקלופדיה של חכמי תונס) לא הביא את החכם הזה, אבל מצאתי בהסכמת רבה של תוניסיה מהר”ח בלעיש זצ”ל להוצאת הספר ויזרע יצחק למוה”ר מהר”י טייב זצ”ל שהזכירו לשבח. עיין שם.
אדם שנפטרה אשתו הראשונה עדיין הוא קשור אליה ואינו רוצה לשמוע על אשה חדשה, בפרט מרן החיד”א שכתב שם שלדעתו לא היה אשה טובה כמוה. וגם אולי חשש שיצטרך בגלל זה להשאר בתונס או להתעכב שם והוא רצה לחזור לארץ ישראל. ועוד הרבה סיבות יכולות להיות.
ראיתי את לשונו של מרן החיד”א והוא בתחילת ספר מעגל טוב, ושם באמת מבואר שהתאמץ מאוד שלא ידעו שנפטרה אשתו שלא ישיאו לו אשה אחרת, אך לא כתוב שם כלל בגלל שמצא בהם פגם, ויכול להיות הרבה טעמים לדבר חוץ מלומר שמצא בהם פגם. וגם תוכלו לראות שם את מ”ש הגאון הרא”ם שליט”א בתשובה הקודמת שהוא מאוד מכבד את חכמי ואנשי תונס ומעריך אותם, ומכל מקום העיר על שני דברים לא טובים שהיו שם, שהם האכילה בידים ומה שמקשים על הדרשן שרמז שנגרם לדרשן בושה על ידי זה.
אכן דברי הריטב”א תמוהים מאוד לכאורה. אח”כ ראיתי שגם הרב יד מלאכי כלל תקנ”ו הרבה לתמוה על דבריו, והביא שכן תמה הכנה”ג. וכיון שכת”ר עיין בדבריהם (כמובא בשאלה) וראה שהם התפלאו הפלא ופלא ונשגב מבינתם, מה נעני אנן בתרייהו. ועכ”פ אם יהיה לכת”ר תירוץ נשמח לשמעו.
ב”ד הגדול כנראה זה של תונס (שהוא של כל המדינה), וב”ד העיר הוא של ג’רבא. לגבי האפוטרופא הכוונה לאפוטרופא של הבחור בן ציון חניה שתרם את הוצאת הספר כמבואר שם, ולא ליורש של רבי חיים כהן.
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.