Loading
Menu

סת"ם

שאל את הרב

איטר שמאלי שעושה שאר מלאכות בימין לענין כתיבת סת"ם

אדם כזה אינו פסול לכתוב תפילין, שלדעת מרן בש"ע הולכים אחר הכתיבה, ודינו כאיטר, ויכתוב סת"ם ביד שמאל, שנחשבת ימין לגביו. ואין חילוק בזה בין ס"ת לתפילין ומזוזות.

אמנם כיון שיש סוברים שהולכים אחר שאר המלאכות (ולא אחר הכתיבה), לכן יש מהדרים שלא לקנות תפילין או ס"ת מסופר כזה, אלא יהיה ימני גמור, או שמאלי ברור. (ע' הלכה ברורה סי' ל"ב סעיף ט"ו), אבל מדובר על חומרא, ולא על איסור.

הנה כבר הביאו לפנינו כמה סת"ם הכתובים בדיו לנצח, והדיו נושר בשלמות. האותיות כמו מדבקות שבקיפול הקלף נושרות ואין להם אחיזה בקלף.

גם לאחר הנשירה הם ימשיכו להיות אותיות שמתקיימות לנצח אבל לא על הקלף. ואין להאריך עוד ואין צורך בראיות. למעשה זה לא דיו לסת"ם כאשר המציאות והעובדות מוכיחות.

אמר לשם "קדושת תפילין" במקום "קודשת ה’"

הפרשיה כשרה, ואף מהודרת. מאחר ויש ג' צירופים להקל, וגם הספק שמא לא קידשת הוא ספק קלוש.

חציצה בסת"ם ע"י סיבים ופירורים

למה שבטיפת דיו תהיה חציצה, והרי זה עצמו מדיו. וכן אם נכנסו טיפה פירורים מהמחיקה הרי הם בטלים בתוך הדיו.

רמת הכשרות של ‘קולמוס קרמי’

לכתחילה

כשרות תפילין כשהקלף ירד לחלל התיתורא

אם יורד רק כנגד התיתורא העליונה כשר לכתחילה. ואף אם יורד עד למטה מעיקר הדין כשר (עיין בספר מקור נאמן ח"א סי' נ', ובאו"ת אלול תשע"ד ס' ק"מ, ואב תש"פ ס' ק"ח). אף שלכתחילה כדאי להזהר בזה (עיין בשו"ת יביע אומר ח"א חאו"ח סוף ס' י"ב).

מאמרים

לא נמצאו תוצאות

החלום שהתגשם

כשהוא רכון על מחברות חידושיו הפזורות על השלחן,

לקריאה

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט”א – סיון תשפ”א

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה הגאון רבנו מאיר מאזוז שליט”א, ההלכה נמסרת מפי מרן שליט”א בכל יום במהלך תפילת שחרית לאחר התחנון (כאשר בזמן זה ישנם המחליפים תפלין של רש”י לר”ת).

לקריאה
הצג עוד פריטים
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0 /span>
×
ArabicEnglishFrenchHebrew