Menu

מצוות שונות

שאל את הרב

חציצה בתפילין של ראש בפאה קבועה

בפאה כזו שאינו מסירה מראשו כמעט אף פעם, יש צד להקל יותר משאר פאות שהחמירו בהם האחרונים (ע’ הלכה ברורה סי’ כ”ז בבירור הלכה אות כ’ שאסף הדעות) ויש לומר דהו”ל כמיעוטו שאינו מקפיד שאינו חוצץ.

ואע”פ שמסיר אותה לנקותה, מ”מ תכלית הסרה זו הוא כדי להחזירה שוב, והו”ל כעמד לכתף דלא חשיב עמידה, וכמ”ש כיו”ב האחרונים (הובאו במחקי ארץ ח”ד עמ’ שע”ב), ובצירוף סברת הרשב”א שאין חציצה בתפילין של ראש, נראה שיש להקל בזה.

  • ומכל מקום אם אפשר שלא ליתן דבק בקדמת הפאה במקום התפילין, ולהניח שם התפילים מדי בוקר ישירות על הקרקפת – עדיף יותר.

תפילה מתוך העזרת נשים

  • אם ביהכנ”ס מרווח ודאי שאין זה ראוי, וכפי שהעיר כת”ר מדברי המשנ”ב והכה”ח, ועיין בהערות איש מצליח הארוכות על המשנ”ב שם ס”ק נ”ו (בהוצאה החדשה) שהאריכו בזה וחפשו צדדים להקל. ואם אינם רואים אחד את השני כתבו שם שאין  להקל, אא”כ המחיצה אינה גבוהה עד התקרה והעזרת נשים באותו גג של ביהכ”נ. ע”ש. והמסקנה הכי ברורה מכל זה שראוי להתרחק מהדבר הזה.
  • לגבי החשש של לא יפרוש מן הציבור יש צדדים לכאן ולכאן ובלא”ה לא כדאי לעשות כן מהטעם הנ”ל.
  • לגבי תפלתו של אדם נשמעת בביהכ”נ – אם המחיצה אינה גבוהה עד התקרה והם באותו גג מסתבר שנחשב לתפלה בביהכ”נ ע”פ האמור לעיל אך אם לא אין כאן דין ביהכ”נ (אא”כ גם שם עושים מנינים).
  • לגבי הסוד לא ידוע לנו בעיה בזה (ויתכן שיש, רק מה שחפשנו כעת לא מצאנו).
  • לגבי ברכת כהנים, נכלל בה, שהרי היא מועילה אפילו לעם שבשדות ק”ו לעומד בעזרת נשים.

שליח ציבור לפני ערבית אמר רק “ברכו את”

כיון שלא אמר שם ה’, יכל להחזירו לומר חצי קדיש.

יציאה לבית מלון בשנת אבלות

בספר חזון עובדיה – אבלות (ח”ב עמוד קנח) כתב שאין לצאת לטיול מאורגן כל שלשים יום וי”ב חודש, וזה על פי דברי הש”ע (יו”ד סוף סימן ש”פ) וספר יוסף אומץ (עמוד ש”ל).

ונראה דהוא הדין כשיוצאים עם קבוצה לבית מלון שיש בזה שמחה גדולה ויש להמנע מכך.

“לחיים” לפני הברכה

עיין בשו”ת יחוה דעת (ח”א סימן נ”א) בשם הרב שיירי כנה”ג (א”ח סי’ קע”ד הג”ט אות ב’) שאפשר לומר למסובים “בשמחתכם” ואח”כ לברך ולשתות, כי גדול כבוד הבריות שדוחה לא תעשה שבתורה. ע”ש. והוא הדין לאמירת “לחיים”. וכן אומרים “לחיים” בקידוש לפני ברכת בורא פרי הגפן. ויש מקור לזה בגמרא שבת דף ס”ז ע”ב (סוף פרק ששי).

(השו”ת מתוך עלון פניני הפרשה מספר 1092).

 

השאת בן בליל יארצייט

 נראה דלכתחילה אין לעשות כן מפני דברי הרמ”א ביורה דעה (סימן שצ”א) שאסור לאכול בסעודה בליל יארציי”ט ע”ש. ובדיעבד אם קבעו החופה בליל יארצייט, מותר להשתתף ולסמוך על המתירים.

(השו”ת מתוך עלון פניני הפרשה מספר 1092).

 

מאמרים

שו"ת בהלכות כיבוד אב ואם – חלק ד’

השתתפות בחתונת אחד ההורים בנישואין שניים ♦ לצחוק על התרבות של האמא ♦ הורים חילוניים ובן דתי ♦ טיפול בהורים במקום שיש חשש שייצא דם ♦ לספר ולגלח את האבא ♦ לעשות בדיקת סוכר לסבא ♦ ועוד.

פרשת ואתחנן – רק עוד תפלה אחת

ויאמר ה’ אלי רב לך אל תוסף דבר

לקריאה

זכר רב – ר’ ישראל מאיר הכהן – החפץ חיים זצ”ל

משנתו זכה וברה. שומר פיו ולשונו, והיא ראשית

לקריאה
הצג עוד פריטים
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew