הרב רפאל מאזוז

בנן של קדושים, ר"מ בישיבה, וידוע בדרשותיו הנפלאות בעניני השעה ובהשקפה צרופה. כותב המדור "נקודת אור" בבטאון הישיבה "כתר מלוכה".
חבר במכון "הרב מצליח", והוא העורך הראשי של פירוש "איש מצליח" על פירוש רש"י על התורה.  

שיעורי וידאו (12 שיעורים)

האחרונים
הכי נצפים

מאמרים (2 מאמרים)

מקפיד עליך! מקפידים עלי! די...

הרב רפאל מאזוז | מה נפשך אם לא עשית מאומה, מה בכך שחברך קרי בחיל שהוא מקפיד? יקפיד ויקפיד, וקללת חנם 'לא' תבוא...

צאו לחגוג בחיק הטבע

שקי תפוחי אדמה, מגדלי תבניות ביצים, שקיות ענק של גזר, ארגזי תפוחים ותפוזים,... לקריאה

שאל את הרב (116 שאלות)

כמה זוגות חיות טהורות הכניס נח לתיבה

רצונו של הקב''ה היה שירבו הטהורים בעולם, ומאחר שממיני היונה (ואולי עוד בעלי חיים), היה צריך להביא שבעה דוקא (וכן יש בעלי חיים שאין מספיק אחד זכר לשבעה נקבות ,עיין רש''י לקמן פרק לב פסוק טו), לא חילק הפסוק, והורהו להביא מכל הטהורים שבעה, וכמו שאומרים חז''ל כיוצא בזה: מילתא פסיקתא נקט. ואולי אחר המבול ילדו רק נקבות והיה צורך בזכרים ההם בשבילם, ונמצא שוב שעל ידי זה התרבו הטהורים הרבה בעולם.
הרב רפאל מאזוז

קריאת קמץ כמו חולם (קמץ חטוף)

1. ישנם שני מקרים בלבד שקמץ רגיל נקרא כמו חולם א. לפני שוא נח. ב. לפני דגש. שני קמצים רצופים נקראים כרגיל.
2. בסדור איש מצליח המדוייקים תמיד הנקוד בחטף קמץ וצריך לקוראה " קודם".
3. כן.
הרב רפאל מאזוז

ארמילום ומשיח בן יוסף

1. הוא מלך רשע בליעל שיעשה צרות צרורות לישראל קודם ביאת המשיח. (ומוזכר בתרגום (בישעיה י"א ד') ובמדרשים.
2. משיח בן יוסף הוא מכין את הקרקע לגאולה ולמשיח בן דוד, והוא ילחם בגוג ומגוג. ואם חלילה לא נזכה, הוא עלול ליהרג על ידי ארמילוס, ואז יבוא משיח בן דוד וילחם בו ויהרגנו, ואחר כך יחיו המתים ועמהם משיח בן יוסף.
3. משיח בן יוסף הוא מכין את השטח למשיח בן דוד, ונרמז במילים "וכסא דוד" עבדך מהרה בתוכה תכין. ולכן מתפללים עליו שם.
הרב רפאל מאזוז

מה יותר טוב להגיד?   צְנִיעוּת בַּהֲלִיכוֹת בַּדִּבּוּר...

למה לא להגיד נוסח הכולל שלושתם: בהליכות במעשים בהתנהגות בדיבור ובלבוש.
הקצרה ידו חס ושלום
 
הרב רפאל מאזוז

הקשר של הבן איש חי לחסידות

זו שאלה מעניינת אך יכול להיות שבאמת לא הגיעו, כי ספרי הלכה יש להם ביקוש בכל מקום, אבל ספרי דרושים אין רגילים הכל לקנותם. ואולי לכן לא טרחו מוכרי ספרים לשולחם למרחקים. (אגב גם בג'רבא הגיעו ספרי הלכה וחידושי גמרא מכל העדות, והיו שם אלפי ספרים ומהם נדירים ביותר גם בזמננו, וגם סיפורי חסידים לרוב כפי שתראה בספרי חכמי ג'רבא, ואף על פי כן, ספרי החסידות הללו ודומיהם למיעוט ידיעתי לא הגיעו). ואולי באמת הגיעו, אלא שדברי קבלה שיש בהם - אם נזכרו בדברי האר"י הרי כבר נזכרו, ואם לא נזכרו לא סמכו עליהם, כמו שהזהירו על זה הרש"ש והחיד"א. ושאר דברים אם לא היה לו מה לפרש ולחדש על פי זה. כמובן שלא היה לו מה להשכיר. על כל פנים את הספר בני יששכר להרצ"א מדינוב הוא מזכיר.
 
הרב רפאל מאזוז

חיבור פירוש רש"י ע"פ רוח הקודש

כן כתב רבי מנחם בן (אהרן בן) זרח שחי לפי כשבע מאות שנה בהקדמתו לספר צדה לדרך. והביאו כן בספרים גם בשם השל"ה 
והכוונה היא שחיבר ספרו בסיוע אלוקי מיוחד, וללא זאת לא יכול לחבר ספר מושלם כ"כ 
הרב רפאל מאזוז

הטעם שאומרים בראש חודש עולת בלשון יחיד.

1. בעולה תפסו לשון הפסוק (במדבר, כ"ח, י') עולת שבת בשבתו, והם שני כבשים, ואין זה לשון יחיד באמת כמו שכתב רש"י (בתחילת פרשת וישלח) על פסוק ויהי לי שור וחמור, ובשעירים אמרו לשון רבים פשוט כפי צחות הלשון (וכמו שרגילים לומר חמישה שקלים (ולא חמישה שקל), אך בעשרים אומרים עשרים שקלים). וכן ביומא (לד עמוד ב') בשחר לובש פלוסין של שנים עשר מנה ובין הערבים של שמונה מאות זוז (ולא אמרו של שמונה מנה).
ואגב נוסח הספרדים עולת ראש חודש ושעיר עיזים.
2. ממה שאמרו שם לא למדנו אלא שהם שקולים, ואין הכי נמי ממקום אחר אפשר ללמוד ששקול יותר.
הרב רפאל מאזוז

שם המקום פנואל או פניאל

כתב הרמב"ן (במדבר סוף פרק ב') כי המנהג בלשון הקודש לשנות השמות בטעם שוה (ר"ל תוכן זהה)
ואורה"ח כתב אולי יעקב קראו פניאל אבל התורה וגם שאר אנשים משם והלאה קראוהו פנואל וכמ"ש גם בשופטים פרק ח' 
ורבנו בחיי פירוש ע"פ הסוד
הרב רפאל מאזוז
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0