רבני בית ההוראה

אחד מרבני בית ההוראה שליט"א שע"י ישיבת כסא רחמים.

שיעורי וידאו (0 שיעורים)

האחרונים
הכי נצפים

מאמרים (5 מאמרים)

סודו של איש החזון

רבני בית ההוראה | על פני עמודי הספר, נעשה נסיון להתחקות אחר סודו של האיש שהצליח להגשים את חזונו ההיסטורי יש מאין...

פורים פורים לנו, ברוך אשר...

ימי הפורים ממשמשים ובאים| ההסטוריה חוזרת!| דברי אבי הישיבה מרן רבי רחמים חי... לקריאה

בשולי הגלימה - חלק א’

יחד עם כל בית ישראל הבטנו בגלימת הזהב המיותמת, ועינינו התרטבו בדמעות והלב... לקריאה

שאל את הרב (1K שאלות)

ברכה על גלידה "קסטה"

אם דעתו להניח להנות מהגלידה לבד (והביסקויט בא בתור כף- ידית לאחוז בגלידה), כיון שהביסקויט טעמו טוב וראוי לאכילה בפני עצמו, צריך להפריד מעט מהביסקויט ולברך מזונות ואחר כך לברך שהכל. וברכה אחרונה: אם אכל כזית מהביסקויט- מברך על המחיה. ואם אכל כזית מהגלידה- מברך [גם] נפשות.
אם דעתו להנות מהביסקויט והגלידה יחד- מברך רק מזונות. וברכה אחרונה- אם אכל כזית מהביסקויט- מברך על המחיה [בלבד], ואם אכל "פחות" מכזית מהביסקויט, אבל אכל כזית מהגלידה מברך- נפשות [בלבד]. (ברכת ה' חלק ג' פרק י' סעיף כ"ז).
רבני בית ההוראה

ברכת "לישב בסוכה" על קוסקוס

א) מנהגינו (מנהג תונס) לברך "לישב בסוכה" כשזוהי ארוחתו, ואפילו שאין בה שיעור שלש ביצים (ברית כהונה מערכת ס' אות יד) אולם דעת מרן הראשל"צ הגר"ע יוסף שליט"א בחזון עובדיה (סוכות עמוד קלו) שמברך "לישב בסוכה" רק כשאוכל שלש ביצים, דהיינו 162 סמ"ק. ויש לתת את הדעת שבארוחה ממוצעת של אדם (צלחת מלאה) יש יותר משעור זה, ולכו"ע יש לברך.
ב) הוא הדין, יש לברך אחר ברכת "מזונות".
רבני בית ההוראה

פירוש המילה "קילור - קילורין"

מילה זו אינה מהתורה אלא בדברי חז"ל, והוא על דרך מה שאמרו בויקרא רבה (פרשה י"ב אות ג'): תני חזקיה נעשו דברי תורה וכו' קילורית לעיניים וכו' שנאמר מצות הק ברה מאירת עינים. ע"ש. והיינו מין משחה או תחבושת שהיה נהוג בזמנם למשוח בה את העין לחיזוק העין ולרפואתה, כדאיתא במסכת שבת (דף י"ח ע"א): ומניחין קילור על גבי העין וכו' - ומתרפאת והולכת כל היום כולו. ע"ש. ועיין עוד שם בדף ק"ח ע"ב.
רבני בית ההוראה

ההבדל בין לימוד עיון ללימוד בקיאות

1. לימוד בקיאות - כשמו כן הוא לרכוש בקיאות וידע בתורה. פירוש הדברים דרך משל אם לומד בגמרא קושיא ותירוץ, אינו מעיין מה חשב המקשן, ומה חידש לו התרצן, ופעמים שיש עוד קושיא והתירוץ הראשון לכאורה יספיק גם לזה, ולמה חזר להקשות? וכן בהבנת הדברים - די בפירוש אחד של רש"י אף שמביא לישנא אחרינא וכו' וכו'. (ראה דוגמא בשיעורי דף היומי שמועלים כאן באתר - שהם יותר על בסיס בקיאותי). וקל וחומר שלא מתעכבים על דיבורי רש"י ממה נשמר וכיוצא, וכן שאר מפרשים.
אמנם מי שרגיל בעיון הגמרא היטב, גם בלומדו בקיאות יתעורר להרגשים הנ"ל, אבל ימשיך בלימודו כי לא בא עכשיו לעיין את הסוגיא, אלא לרכוש בקיאות, וכשיבוא לידו ענין הלכתי וכיוצא יזכור שלמד בזה, ויש על הסוגיא בעיון.
2. זו הדרך שלמדונו רבותינו כאן בישיבה. לגבי ההספק - כל אחד לפני מדרגתו ותפיסתו (זכרונו), וחשקו בתורה. והדברים ידועים.
יש במרחבי האתר עוד שאלות ותשובות בנושא, אפשר להעזר בחיפוש.
רבני בית ההוראה

ההגדרה של רוח מצויה.

כתב הרמב"ם (נזקי ממון פרק י"ד הלכה ז') שהההגדרה של רוח מצויה הוא: משב רוח שמצוי תמיד בעולם.
ורוח שאינה מצויה: משב רוח שמצוי לפעמים ואינו קבוע, או שאינו מצוי כלל.

ע"ה רז צבי הרשפינוס
רבני בית ההוראה

האם בעל בחירה יכול להרע בניגוד לרצון הקב"ה

 הרב חובות הלבבות בשער הביטחון סובר בפשטות שאין בעל בחירה יכול להזיק לחברו ללא רשות ורצון הבורא יתעלה. כדאי מאד ללמוד שער הביטחון באיטיות ובהבנה, ואז החיים אחרת לגמרי מכל הבחינות.

רבני בית ההוראה
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0