הרב רזיאל כהן

מתלמדיו של הגר"מ לוי זצ"ל, מחבר שו"ת "מחקרי ארץ" ב' חלקים הכוללים עשרות תשובות ופסקים בהלכה.
מעורכי "משנה ברורה – איש מצליח" ח"ה על הלכות פסח, ושותף בכתיבת הסדרה החדשה, "הוראה ברורה" על הלכות יורה דעה- הלכות תערובות. פרי נוסף ממכון הישיבה הכולל פירוש לשלחן ערוך יורה דעה כמתכונת הספר משנה ברורה לבעל ה"חפץ חיים", על חלק או"ח.

שיעורי וידאו (44 שיעורים)

האחרונים
הכי נצפים

מאמרים (0 מאמרים)

לא נמצאו תוצאות

שאל את הרב (1.4K שאלות)

כמה שווי כסף פדיון כפרות

אלו דברים שאין להם שיעור מדוייק. היות ונהגו לעשות הכפרות בתרנגולים, אומדים מחיר של תרנגול פחות – או – יותר. ועל פי זה קבעו 26 ₪ שהוא קרוב לשיעור הנ"ל וכמנין שם הוי"ה – הרחמים.
 
ניתן לתרום כאן באתר "פדיון כפרות" שהולך לעמלי תורה, ומחזק את הישיבה על אלפי הבחורים והתלמידים, וזכות המצווה גדולה מאוד שמקיים גם את מנהג ישראל, וגם מחזיק תורה שאין למעלה ממנה, לעמוד ולהליץ זכות בשעת החתימה.
>> לקיום מנהג פדיון הכפרות בהידור לחץ כאן <<


 
הרב רזיאל כהן

הדלקת נרות חנוכה לפני תפילת ערבית

1. כל שיש חשש שיעבור זמן "שתכלה רגל מן השוק", אין להקפיד על הכלל של "תדיר קודם", ויש להדליק נרות חנוכה אף לפני ערבית (עיין תפילה למשה ח"ב סימן מא אות ב). ולכן יש להדליק את הנרות מיד תוך החצי שעה מצאת הכוכבים, וערבית יתפלל אחר כך.
2. כיום בשעה 18:00 עדיין הרבה חנויות פתוחות, והאנשים מסתובבים ברחוב , ואפשר לסמוך בזה על הסוברים שהוא עדיין זמן ההדלקה הראוי ולכן עדיף להדליק אז נר חנוכה, ולא יחכה לאחר ערבית (עד שעה 21:30) שאז מסתבר שנחשב "כלתה רגל מן השוק" גם בזמנינו וכנ"ל [ולדעת מורנו ורבנו הרב תפלה למשה שם במקרה כזה עדיף להקדים להתפלל ערבית ביחיד קודם ההדלקה אולם מרן ראש הישיבה בהגהתו שם עמוד תע"ג כתב, שאם כרגיל להתפלל ערבית בשעה מאוחרת אין צריך להקדים כעת להתפלל ביחיד קודם ההדלקה, אלא ידליק, ואחר כך יתפלל כדרכו בימות השנה].
אם במקום מגוריך כבר בשעה 18:00 כבר כלתה רגל מן השוק (כמו במושבים או בשכונות קטנות), נראה שאכן ראוי לאחר את ההדלקה עד אחר תפילת ערבית בציבור, כיוון שאין לך מה להפסיד יותר בהמתנה זו.
הרב רזיאל כהן

דרך הכשרת תנור טרף

אם אכן יש לכם צורך בתנור החדש, תוכלו לקבלו ולהכשירו באופן הבא: - ראשית יש לנקות היטב היטב את דפנות התנור מבפנים וכן את הדלתות, בחומר חריף (מסיר שומנים) בלי לפסוח על שום חריץ. - אחרי שנוקה התנור מכל לכלוך הניכר לעין, יש להסיקו בחום הגבוה ביותר למשך חצי שעה, כדי לשרוף את אידי האיסור שנבלע בדפנות, ומותר אח"כ לכתחילה להשתמש בו למאכלי חלב או בשר. - את החצובות (הברזלים שעליהם מניחים את הסירים) יש לנקות היטב היטב כנ"ל, ואח"כ יש להגעילם (להכניסם לתוך סיר של מים רותחים מבעבים על האש), או ללבן ליבון קל (להעביר אותם באש מבלי לחכות שיתזו מהן ניצוצות). - המבערים עצמם, אינם צריכים שום הכשר, מאחר ואינם באים במגע ישיר עם הסירים. עם זאת יש לנקותם היטב. והמחמיר להגעילם - תבוא עליו ברכה.
הרב רזיאל כהן

אפה אוכל בשרי בתנור חלבי וכיוצא בזה

יישר כח על השאלה המקיפה, אנסה לענות בעזרת ה' באופן כללי:
א). כלי חלב נקי שעברו 24 שעות מבישול החלב שבו, בליעת החלב שבתוכו נפגמת ונפסדת. ולכן אם טעו ובישלו בו בשר, דינו כ"היתרא בלע", ויש קצת "הנחות" בהכשרו, שגם אם בלע בצורה יבשה - כגון שפוד או תבנית אפיה - די לו בהגעלה. (ולהבדיל משפוד או תבנית שאפה בהם איסור גמור, כגון בשר נבלה, שטעונים הכשר בליבון באש).
ב). גם אם לא ידוע לנו בבירור שעברו 24 שעות מבישול החלב, אנו תולים שעברו, כיון שהלכה היא: "סתם כלים אינם בני יומן".
ג). בכל האופנים שעברו 24 שעות (או שיש ספק אם עברו), המאכל מותר בדיעבד (מטעם "נותן טעם לפגם"), אך זהו דוקא כשהיתה התבנית נקיה משיורי חלב. אם נשארו בה שירוי מאכל חלבי (ואין שם ביטול בששים), המאכל אסור גם אחרי 24 שעות, וכן לתבנית אין תקנה אלא בליבון.
ד). דין בליעת התנור, הוא כדין בליעת נוזל (שהרי הוא בלוע אדים לחים), ולכן גם אם נבלע בו איסור גמור (כגון נבלה וטריפה, או שלא עברו 24 שעות בין הבשר לחלב), די להכשירו בליבון קל (שהוא שוה להגעלה) - דהיינו להסיקו בחום הגבוה ביותר למשך חצי שעה. כמובן אחרי שינקוהו היטב מכל שיירי לכלוך בעין. כל זה נכון גם לגבי הרשת שהיתה מתחת לתבנית ולא נגעה באוכל באופן ישיר.
ה). התבנית דינה כבליעת דבר יבש, ולכן אם נבלע בה בשר וחלב תוך פחות מ-24 שעות ביניהם - הרי היא אסורה, אבל אם עברו ביניהם 24 שעות (ונקראת "היתרא בלע") אפשר להכשירה בליבון קל כנ"ל.
החילוק בשאלותיך בין אוכל מבושל לאוכל שאינו מבושל לא הבנתי. אשמח אם תבאר כוונתך בזה.
הרב רזיאל כהן

הדלקת נרות חנוכה בבית מלון

ידליק בחדר האוכל. ואם הנהלת בית המלון מדליקה שם עבור כל האורחים, יוצא בזה ידי חובה, ואין צריך להשתתף בפרוטות, שכבר כלול זה במה שמשלם למלון על כל ההוצאות (פסקי משה - חנוכה הנדפס מחדש עמוד קע"ה, בשם מרן ראש הישיבה נר"ו).
הרב רזיאל כהן

זמן הנחת טלית ותפלין למנין פועלים

זמן "עלות השחר" אינו 92 דקות לפני הנץ, אלא 72 דקות. אלא שנחלקו הפוסקים אם לחשב אותן בדקות שוות או בדקות זמניות. ובלוח של הישיבה אנו מחשבים הדקות הללו לפי "שיטת המעלות", כפי שביאר באורך מרן ראש הישיבה באור תורה (טבת תשנ"ה סימן מ"א).
זמן טלית ותפלין הרשום בלוח של הישיבה הוא שעה בדיוק לפני הנץ, וזה ע"פ עדות החכם והתוכן ר' יהוסף שווארץ (ראה בשו"ת איש מצליח חלק א' סימן ט"ו דף נ"ב ע"ב, ובהערות שיח אלעזר שם), ועוד פוסקים. וכן מנהג ירושלים, וכפי שצויין בילקוט יוסף חלק א' (מהדורת תשמ"ה עמוד קל"ז). ואע"פ שמרן הגאון רבי עובדיה יוסף זצ"ל שם כתב שלענין פועלים יש לסמוך על דעת הסוברים שהוא שש דקות אחר עלות השחר, אולם באיש מצליח שם (דף נ"ב ע"א) דחה שיטה זו בתוקף. ונראה לי שגם הסומך על המקילים, אין לו להקל בתרתי - לחשב עלות השחר ב-72 דקות זמניות, וזמן טלית ותפלין ב-6 דקות בלבד, אלא צריך לחשב את עלות השחר כ-72 דקות שוות [גם בקיץ], ו-6 דקות לאחריהן הוא זמן טלית ותפלין. (וסמך לזה מדברי האיש מצליח שם בדפוסים חדשים עמוד רמ"ה ד"ה וראיתי).
לסיכום: אין להניח טלית ותפלין אלא שעה בדיוק קודם זמן הנץ שבלוחות, ובשעת הדחק המקדים 6 דקות לפני כן - יש לו על מה לסמוך.
הרב רזיאל כהן

ברכתו של "לחוח" תימני

מזונות. ואם אוכלים ממנו יותר משיעור קביעות סעודה, ראוי לאוכלו בתוך סעודה של לחם גמור (ברכת ה' חלק ב' פרק ב' סעיף ט"ז).
הרב רזיאל כהן

הדלקת נרות חנוכה לפני תפלת ערבית

אין "ענין" להקדים תפלת ערבית להדלקת נרות חנוכה, אלא לשיטת הסוברים שזמן ההדלקה הוא בשקיעה. אבל לפי המנהג הפשוט שמדליקים בצאת הכוכבים, משתדלים להתפלל מיד בשקיעה, ומזדרזים לסיים ולהדליק מיד בצאת הכוכבים, ומרוויחים כמעט את כל הנקודות שהזכיר כבודו בשאלתו. גם אם מתאחרים מעט - לא נורא, כי העיקר למעשה שבזמנינו אפשר בשופי להדליק גם אחר חצי שעה (ואין בהקדמה אלא הידור בעלמא).
אגב, הנקודה הרביעית שהזכרת בשם הגרע"י, היא מוזרה מאד בעיני, אשמח אם יציין כבודו את המקור המדוייק לדברים.
הרב רזיאל כהן
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0