שאל את הרב
print
אא
כתוב בשלחן ערוך (סימן תרצא סעיף ח): "אֵין קוֹרִין  בְּצִבּוּר בִּמְגִלָּה הַכְּתוּבָה בֵּין הַכְּתוּבִים, וְאִם קָרָא, לֹא יָצָא אֶלָּא אִם כֵּן הָיְתָה יְתֵרָה עַל שְׁאָר הַיְרִיעוֹת אוֹ חֲסֵרָה, כְּדֵי שֶׁיְּהֵא לָהּ הֶכֵּר. אֲבָל הַיָּחִיד קוֹרֵא בָּהּ, וַאֲפִלּוּ אֵינָהּ חֲסֵרָה אוֹ יְתֵרָה, וְיוֹצֵא בָּהּ יְדֵי חוֹבָתוֹ. וְדַוְקָא כְּשֶׁהִיא כְּתוּבָה בְּגִלָּיוֹן כְּסֵפֶר תּוֹרָה".
1. האם כאשר כתבו את כל החמש מגילות ביחד אך בין כל מגילה ומגילה השאירו יריעה שלמה ריקה (בגודל כחצי עמודה) הפרש ביניהן - זה מועיל בתור היכר לברך עליה?
2. האם גבר שקורא לעשר נשים זה נחשב ציבור שהוא לא יוכל לברך ולא יוצא ידי חובה במגילה הכתובה בין הכתובים?

הרב אדיר כהן

1. צריך שיהיה למגילה היכר בפני עצמו, דהיינו שתהיה ארוכה משאר הקלפים וכיוצא (עיין במשנה ברורה שם סעיף קטן כ"ד). ובנדון זה שאין לה היכר ושוני משאר המגילות - לכאורה לא יצא.
2. אחר שיש בזה פרסומי ניסא (ועיין בחזון עובדיה - פורים עמוד צ"א), לכאורה גם בזה צריך מגילה שיש בה היכר.

שאלת המשך:

ראיתי בבאור הלכה שם שכתב בשם הטורי אבן שלא יצא זה רק כאשר קורא המגילה שלא בזמנה אך כאשר קורא בזמנה גם בכתובה בין הכתובים יצא. האם לדידן הספרדים זה גם נכון? או שיש מי מפוסקי ספרד שחולק? לכאו' מרן השו"ע לא חילק, ודינו של הטורי אבן מאוד חודש למרות שראיתי במשנ"ב מהדורת דרשו שכתבו בהערות בשם החזו"א שהקל אף יותר מהטו"א.

הרב אדיר כהן

כבר כתב מוה"ר הגר"מ הלוי זצ"ל בהגהות איש מצליח על משנ"ב שם, שלמעשה אין לסמוך על דברי הרב הטורי אבן, שהרי כל הראשונים אינם מפרשים כן. ע"ש.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0