Menu
שאל את הרב
print
אא

היה לגיסתי צורך גדול להחליף רכב, ומכיון שאין לה אמצעים הצעתי לה לעשות הלוואה מחברת מימון, וכך יצא שמכיון שאני הוא בעל ההלוואה, הרכב רשום על שמי וכן הלוואה, והיא משלמת לי כל חודש את מה שהבנק גובה ממני.
ועכשיו עוררו את תשומת ליבי שיש כאן בעיה של ריבית ואפילו אם נערוך חוזה [המופיע בספר מלוה ה'] לא יועיל, מכיון שאין לה מה לשעבד וגם הרכב הוא דבר שבדרך כלל הולך ופוחת מערכו.
א. האם זו באמת ריבית?
ב. אם כן מה אפשר לעשות?
ג. האם יש דרך שאני אשתתף איתה במימון של החזר ההלוואה, ואז גם אני נחשב מבעלי הרכב?
ד. האם מותר לי לשאול ממנה את הרכב לעיתים, או שאסור מכיון שזה בפרהסיא? ומה הדין במה שכבר שאלתי?

הרב יעקב כהן

נראה שאין כאן הלואה בינך לבינה אלא מכר. וההלואה היא רק בינך לחברת המימון או הבנק. וצריך לבדוק אם יש היתר עיסקא לחברת המימון, ואם ההלואה דרך הבנק מן הסתם יש היתר עיסקא לבנק. ואע"פ שלא מועיל היתר עיסקא אם לוה שלא לצורך עסק, בדיעבד יש להקל אם יש ללוה עסק כל שהוא ויש בו סחורות וכיוצא בזה שיהיו משעובדים למלוה, וכמו שכתב במלוה ה' (פרק י"ג הערה 31). ע"ש.
ולגבי מה שנתן הרכב לגיסתו, נראה שבעצם מכר לה את הרכב שהוא קנה, ואע"פ שאסור למכור ביוקר בהקפה כשידוע מחירו הרגיל כמו שכתוב בשלחן ערוך יורה דעה (סימן קע"ג סעיף א'), כאן שלקח הלואה לצרכה ואינו מרויח מזה כלום, נראה שיש להקל כיון שזה דרך מקח ואינו מייקר המחיר על מנת להרויח אלא שלא יפסיד. ועיין כיוצא בזה בספר ברית יהודה (פרק ט' סעיף י"ד).
לגבי השימוש ברכב נראה שמותר שאין כאן הלואה בינך לבינה אלא מכר וכנ"ל.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן