מרן בשלחן ערוך (או”ח סי’ תקס”ח ס”ט) כתב לדחות ליום ראשון. וכ”כ בהערות איש מצליח שכן מנהג הספרדים. אך ראיתי בספר יקרא דחיי (עמ’ 151) שהביאו דעת מרן הרב עובדיה זצ”ל להתענות יום לפני, ומאידך הביאו דברי מרן ראש הישיבה שיבדל לחיים טובים להתענות אחרי. וכל אחד יעשה כהוראת רבותיו.
בהחלט אין חיוב לעלות ש”צ, ולא רק זה אם הוא לא עונה על התנאים שצריך להיות ש”צ עדיף שלא יעלה. וגם אצל האשכנזים לא נראה לי שזה “חיוב” כשמו, אלא הכוונה שיש לו צורך וענין לעלות. [וגם אצלם יש לפקפק על המנהג אם אכן העולה ש”צ אינו עונה להגדרות ההלכתיות של ש”צ].
מבואר בהלכה שאסור לצאת כל שלשים יום לטיול או למקום שמחה (סוף סי’ ש”פ), או לסעודת מרעות דהיינו סעודה שיושבים חבירים ומתרועעים יחד (סי’ שצ”א ס”א). יש גם מנהג לאשכנזים שלא לאכול בשום סעודה מחוץ לבית כל הי”ב חודש, אך הספרדים לא נהגו בזה. וגם ללכת לבקר בבית אחר בלא סעודה גם למנהג האשכנזים מותר. ואולי יש מנהג כזה אצל חלק מקהילות ישראל.
האזכה של י”א חודש היא פחות חשובה לכל הדעות (אף שנהגו לעשות אותה גדולה יותר).
ולגבי אם האזכרה של י”ב חודש היא העיקרית או של י”ג חודש, נחלקו הפוסקים. ומנהג ג’רבא שהאזכרה של י”ב חודש היא העיקרית, כמבואר בשו”ת “ים של שלמה” להגאון הרב יחזקאל מאזוז זצ”ל, ושם מבואר שכן דעת מרן רבנו ראש הישיבה שליט”א, עי”ש.
ולכן, למעשה, כדאי לעשות את הסיום באזכרה של הי”ב חודש.
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.