Menu
שאל את הרב
print
אא

השבת (שקלים) הוציאו שני ספרים, והגבאי מכר עליית מפטיר, ואח"כ רצה למכור עליית משלים. שני מתפללים התחרו ביניהם, עד שהאחד אמר: מאה וששים, והשני אמר מאתיים. בשלב זה הציעו המתפללים לפצל את העליות, וכמו שכתוב בחומש "איש מצליח" בשם מרן החיד"א שהמשלים יסיים את הספר הראשון ויאמר קדיש, ואחריו יעלה עוד עולה לספר שני, ויקרא את קריאת המפטיר "ללא ההפטרה", ויאמר קדיש, ואחריהם יעלה אדם שלישי ויקרא בתורה את אותה קריאה שקרא קודמו, אך לא יאמר קדיש אלא רק את ההפטרה.
בשלב זה אמר הגבאי לשני המתפללים שהתחרו ביניהם כנ"ל שכיון שהאחרון העלה את המחיר למאתיים, שכל אחד ישלם רק מאה.
א. האם הם הבינו נכון את הדין הכתוב בחומש איש מצליח - ואכן מותר לעשות כן?

ב. האם צדק הגבאי, או דלמא כיון שהוציאו מפיהם סכומים הגבוהים יותר ממאה -חל על זה דין נדר? ושמא הוי כנדרי שגגות, שאילו היו יודעים שקיימת כזאת אופציה לא היו עולים לכאלו סכומים? ומצד שני י"ל דהוי ליה כמו הדין המובא בשלחן ערוך יורה דעה (סימן רלב סעיף ו') : "אֲבָל אִם הָיְתָה כְּעוּרָה וְיִפּוּהָ, חָל הַנֶּדֶר". שהרי בסתמא אין המנהג הפשוט לפצל את העליות?

הרב רחמים מאזוז

הם הבינו טוב מאד, ומי שמעז לשאול אם מותר לעשות כן, נראה שהוא בקי במחשב אולי אבל לא בהלכה, וגם ממשיך שאין המנהג פשוט וכו' ומוכיח שכל ידיעתו מסתכמת רק במנהגים, ולכן אין מה להסביר לו. ואם הוא יודע ספר ויפתח ספר מחזיק ברכה למרן החיד"א, אז יפקח עיניו. ואין להאריך.
והגבאי שאמר שיתחלקו ביניהם צודק בהחלט.
וכדי להסביר למי שיודע ללמוד, אומר בקצרה, שהמנהג הפשוט (שהוא מתפאר בו), שעולה מפטיר ואומר קדיש ואח"כ קורא הפטרה, לכאורה הוא נגד הלכה מפורשת בשלחן ערוך סימן רפ"ב סעיף ה' שאם אמר קדיש צריך לחזור ולקרות ויברך תחילה וסוף. ומפני זה נהגו בתונס (עיר שהיתה של גדולי החכמים) שהראשון יאמר קדיש, והשני עולה ומברך וקורא מפטיר. וכך מנהג במקום אחד בעיר הקודש ירושלים מלפני 300 שנה (והיום שכחו ממנו).
אבל ליישב המנהג הפשוט בכל העולם, עמדו על זה הגאון רבי בוגיד סעדון זצ"ל בשו"ת מגיד תשובה (באחד מהחלקים) והגאון רבי משה הלוי זצ"ל בשו"ת תפלה למשה חלק ב' (סימן י"ח) וכתבו ליישב המנהג. ועיין במשנה ברורה עם הגהות איש מצליח בהערות בסוף הספר (עמוד כ').
אבל כשיש צורך בודאי שנכון לעשות המנהג השני, ולא כמו שחשב הכותב, שבקי כנראה בהלכות נדרים, שזה בגדר "כעורה ויפוה", דאדרבא איפכא מסתברא. וכבר ידועים דברי רמ"א בהגה סוף סימן תר"ץ שאין ללעוג על שום מנהג ולבטלו. ואין להאריך עוד.

שאלת המשך:

תודה רבה על התשובה, ויישר כח!

ואם היה משמע מסגנון שאלתי - שכוונתי לזלזל חלילה במנהג תונס - הרי אני מתנצל על כך - אך באמת התכוונתי רק לשאול שאלת תם - ותו לא.

הרב רחמים מאזוז

אם כוונתך לשם שמים, יישר כח ותזכו למצוות.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן