Menu
שאל את הרב
print
אא

מי שנמצא בסעודה והלך ממקומו לחדר אחר רק זמן מועט כגון לקחת תינוק שבוכה והוא לא רואה את מקומו הראשון וגם כשבירך ברכה ראשונה לא היה כוונתו לכך האם זה נחשב הפסק וצריך לחזור ולברך? האם הדין משנה לגבי שבת שדרך להאריך בסעודה?

הרב ירון ביתאן

אם נשאר אנשים שעדיין לא ברכו ברכה אחרונה ליד השלחן שישב עמהם – לא נחשב הפסק בכל אופן. ואם לא נשארו אנשים, לפי דעת מרן השלחן ערוך (סימן קע"ח סעיף ב') צריך לחזור ולברך, אולם כיון שיש חולקים וקיימא לן ספק ברכות להקל – לכן אם אכל פת או דברים שברכת מעין שלש – אין צריך לברך שוב, אבל בשאר דברים – אם לא רואה מקומו הראשון ולא נמצא באותה רשות כגון שיצאלרחוב או לחדר מדרגות משותף – צריך לחזור ולברך ברכה ראשונה, אבל אם הוא באותו בית או שרואה מקומו הראשון לא צריך לחזור ולברך. ובכל זה אין הבדל בין שבת לשאר סעודות (עיין ברכת ה' חלק ג' פרק י"א הלכה ט- טו).
לסיכום: בנידון שלך אינך צריך לחזור ולברך. ומכל מקום לכתחילה עדיף שתכוין בשעת הברכה שאתה מתכוין לאכול בכל הבית. וראה עוד שאלות בכיוצא בזה כאן באתר.

שאלת המשך:

למה הרב שליט"א לא דיבר על חילוק שיש אם אכל כשיעור או לא, כהרב ברכת השם?

ולפי מה שהבנתי בתשובה של הרב שליט"א אם אכל כזית פת או כזית דברים שטעונים ברכת מעין שלש, אפילו אם לא רואה מקומו הראשון ולא נמצא באותה רשות כגון שיצא לרחוב או לחדר מדרגות משותף, אינו צריך לחזור ולברך?

הרב ירון ביתאן

לא דיברתי משום שתלמידי הרב חלקו עליו בזה. וכן דעת מרן הראשון לציון זצ"ל בהליכות עולם חלק ב' (עמוד מ'). ע"ש.
מה שהבנת בתשובתי הראשונה נכון הוא וכמבואר בברכת ה' שם.

שאלת המשך:

והאם אני רשאי ללכת אחר שיטת הרב ברכת השם זצ"ל נגד דעת תלמידיו ונגד דעת מרן הראשון לציון זצ"ל או שיש גם פה הכלל של ספק ברכות להקל?

הרב ירון ביתאן

אם אתה נוהג כהרב ברכת השם בכל דבריו, רשאי אתה ללכת אחר שיטתו בזה. ואם לאו עדיף שלא תנהג כמותו בזה.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן