שאל את הרב
print
אא
תודה רבה על התשובה.
אך אשמח לביאור נוסף, הרב אמר: "הדגש בטי"ת הוא מכיון ששרש המלה נטה או מטט". מה בקשר למלה "מטה" בפסוק: "אִם־אָ֭מַרְתִּי מָ֣טָה רַגְלִ֑י חַסְדְּךָ֥ יְ֝הוָ֗ה יִסְעָדֵֽנִי:" שהיא לכאורה מהשורש "מטט" מהכפולים שהפירוש "התמוטטה רגלי" (כן פרשתם גם בסידור שחרית איש מצליח) והיא מלעיל ובקמץ, מדוע לא תקבל דגש אע"פ שהיא תנועה גדולה מחמת שורשה הכפול? ובפרט שמצינו מילים בעלות שתי הברות כמו "למה" שמלעיל ודגושה במ"ם אחרי קמץ. ו"אתה" שבסוף פסוק ואתנח התי"ו דגושה אע"פ שהאלף בקמ"ץ. וכמו שאחרי תנועה קטנה מוטעמת לא אמור לבוא דגש אך בא מחמת שורש כפול גם אחרי תנועה גדולה יבוא מחמת הכפול?
או שאולי תנועה קטנה אע"פ שהיא מוטעמת ודינה לעניין ההיגוי כגדולה ומפילה את הדגש, עכ"פ בכפולים כגון "קבוצי מטה" הנ"ל יבוא דגש אחריה וכן יבוא דגש לתפארת המקרא במלה "ויחונך" כיוון שסוף סוף היא תנועה קטנה ובזה היא נבדלת מהגדולה? ומה שבא דגש במילים "למה" ו"אתה" זה חריג ואין ללמוד מזה?

מרן ראש הישיבה

א). מָטָה רגלי משורש מוט. במשקל קָמָה שָׁבָה. וכן צדיק מָט לפני רשע (משלי) ג"כ משורש מוט, כי משרש מטה יאמר מוֹטֶה.
ב). הכלל ששמעת הוא לא בדיוק. אחרי תנועה קטנה בנגינה אפשר שלא יבוא דגש. ואחרי תנועה גדולה בנגינה אפשר שיבוא דגש. והדוגמאות: מֶלֶךְ אָתָּה. אבל יש גם אַתָּה בנגינה ובדגש (אמר אלי בני אַתָּה. תהלים ב') כי הדגש בא להשלים הנו"ן החסרה (אנת בארמית).
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0