Menu
שאל את הרב
print
אא

א) כאשר לומדים גמרא, האם צריך קודם כל להבין לבד מה שכתוב ולשבת טוב על הפשט ולאחר מכן לקרוא רש"י ותוספות?

 ב) כשלומדים רש"י, האם קודם צריך להבין מה הוקשה לו ואח"כ לקרוא מה כתוב. או לקרוא מה כתוב, להבין מה אמר פחות או יותר ורק אח"כ להבין מה הוקשה לו?

ג) לפעמים רש"י הוא פרשן ולפעמים רש"י בא לאפוקי מדיעות אחרות, איך אני אמור להבדיל בין פרשנות לבין לאפוקי ולבין דברים שהוקשה לו?

הרב צמח מאזוז

א) קוראים את הגמרא, אח''כ את רש''י, ומתבוננים בדברים. אם עוד לא מובן חוזרים על הגמרא ורש''י, עד שזוכים להבין. כך לימדונו רבותינו זיע''א.

 ב) ברור שבהתחלה יש להבין מה כתוב ברש''י, אח''כ להתבונן מה הם המילים שהם פירוש הגמרא. והמילים שלכאורה מיותרות הם כנראה באו לתרץ קושיא נסתרת. או הקדמה ועוד.

 ג) צריך ללמוד אצל רב כדי לדעת. ולדוגמא מה שלמדנו בכתה בהתחלת מסכת פסחים. רש''י כותב אור לארבעה עשר בודקין את החמץ גרסינן. רש''י התכוין לשלול גירסת ''לאור ארבעה עשר'', והוכחתו מהגמרא סוף ע''ב שאמרה ''לאור עיבורו'' ושמה הכוונה במוצאי יום שלושים (ע''ש ברש''י) וא''כ אם נגרוס ''לאור י''ד'' יהיה פירושו מוצאי י''ד דהיינו בליל ט''ו ליל פסח. ואיך יכול להיות לבדוק את החמץ ליל פסח.

שאלת המשך:

בנוגע לדרך השמירה ברש"י וכו' רצוני לשאול את הרב עד כמה הדבר חשוב להבנת הסוגיא והצעידה עדי פסק ההלכה?אני משתדל לא לזוז ימין ושמאל בלימוד מהדרכת מרן ראש הישיבה נר"ו בספרו דרכי העיון וגם ממתווה הלימוד המתבאר מאליו בספרי הפוסקים ובפרט שו"ת יביע אומר ושו"ת תפלה למשה. ובספרים הללו לא מצאתי שהבנת קושיית רש"י ושמירתו משפיעה על הפסק וכמה שאני משתדל ביני לבין עצמי להבין דברי רש"י או מהרש"א בדרך זו בעוה"ר לא עולה בידי יפה.

הרב אדיר כהן

רש"י על פי רוב הוא פרשן ולא פוסק (ב"י א"ח סימן י') ומ"מ מי שמפצח נכון מה שוהקשה לרש"י גם במסלול ההלכה יזכה להבנה ישרה ולהיות בבחינת "נחית לעומקא דדינא"

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן