שאל את הרב
print
אא
בענין הכלל: משה מוציא וכלב מכניס, קראתי שאם אותיות השימוש ל' ו-ב' הן בקמץ - ה- א' של שם ה' נשמעת במבטא (כמו: לאלוקים, באלוקים), מכיוון שאז הן משמשות גם במקום ה"א הידיעה.
מדוע אין את אותו כלל, גם כשהאותיות הנ"ל מנוקדות בפת"ח, שהרי גם אז הן משמשות במקום ה"א הידיעה?

הרב אלדן כהן

האותיות הנ"ל לעולם לא יבואו בפת"ח במקום ה"א הידיעה אם לאחריהן תבוא האות אל"ף, אלא רק בקמץ.

שאלת המשך:

אבהיר את שאלתי:
במקרים בהם אותיות כל"ב מנוקדות בפתח לפני שם ה' ב"ה - לא מבטאים את ה- א' שבשם; דוג': "כי אין כה' אלוקינו", "חג לה'", "ויאמינו בה' ובמשה עבדו".
לעומת זאת, במקרים בהם אותיות כל"ב מנוקדות בקמץ לפני שם ה' ב"ה - מבטאים את ה- א' שבשם; דוג': "זבח לאלהים יחרם", "אין כמוך באלהים".
שאלתי: מדוע כאן מבטאים את ה- א' של שם ה'? אם זה בגלל שאותיות כל"ב הן בקמץ ומשמשות גם במקום ה' הידיעה, ולכן  ה- א' נשמעת במבטא (כך קראתי בספר אם למקרא); הרי גם כשהן מנוקדות בפתח הן משמשות גם במקום ה' הידיעה.

תודה רבה.

הרב אלדן כהן

שאלתך נסמכת על ההנחה שכאשר אותיות כל"ב מנוקדות בפתח הרי זה סימן שהן משמשות במקום ה' הידיעה. ועל זה עניתי שבשם ה' אין זה מדוייק.
ואבהיר את תשובתי:
ה"א הידיעה מנוקדת בדרך כלל בפתח ומושכת אחריה דגש.
אותיות אהחע"ר אינן מקבלות דגש, ולכן כאשר יבואו אחר ה"א הידיעה יפול הדגש, אלא שאם האות היא מהאותיות אע"ר תבוא הה"א בקמץ לתשלום הדגש, ואם היא מהאותיות ה"ח היא תשאר בפתח (יוצא מן הכלל לענין זה הוא אם יבואו האותיות הח"ע בקמץ שאז תבוא ה"א הידיעה בסגול).
מן האמור מבואר שה"א הידיעה שתבוא לפני שם אדנות או שם אלקים, לעולם תבוא בקמ"ץ, והוא הדין לאותיות כל"ב שיבואו במקומה, ואם הן מנוקדות בפתח מוכח שאין כאן ה"א הידיעה, אלא הפתח בא מחמת שהאלף של שם אדנות מנוקדת (בדרך כלל) בחטף פתח.
 
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0