שאל את הרב
ראיתי תשובת הרב ישיב משה והיא בסימן קצ"א, שכתב בפשיטות שכשמברך בלי סעודה וברכת המזון הוי ברכות לבטלה וכתב שזה פשוט. ע"ש. ולא זכיתי להבין דברי קדשו, והרי כל הפוסקים הנ"ל המובאים בשאלתי (רב האי, הטור, הר"ן, הדרכי משה והב"ח) כתבו שאין כאן חשש ברכה לבטלה, אלא שנחלקו האם הוא מנהג יפה או לא?
הרב רזיאל כהן
לא הבנתי שאלתך, מה בכך שלדעת כמה פוסקים אין כאן ברכה לבטלה, הרי מאידך יש הסוברים שנחשבת ברכה לבטלה, ובישיב משה שם כתב כן בדעת מרן ז"ל. ועיין בברכת ה' חלק ד' (עמוד שמ"ח) שהוסיף שכן נראה גם דעת הרמב"ם ועוד ראשונים (ועיין עוד ביביע אומר חלק ג' חלק אבן העזר סימן י"א אות ו'). וא"כ ודאי יש לבטל המנהג.
וגדולה מזו ראה בספר השומר אמת (סימן ל"ד אות כ"ח) לראב"ד טריפולי הגאון ר' אברהם אדאדי זצ"ל, שדחה את הראיה מדברי הר"ן (שציינת בשאלתך), וכתב שבגלל זה הוא משמיט עצמו מלילך לבית החתן אחר שחרית. ע"ש. וזה היה שם בטריפולי, על אחת כמה וכמה כאן בארץ ישראל שאין להחזיק במנהג זה.
וגדולה מזו ראה בספר השומר אמת (סימן ל"ד אות כ"ח) לראב"ד טריפולי הגאון ר' אברהם אדאדי זצ"ל, שדחה את הראיה מדברי הר"ן (שציינת בשאלתך), וכתב שבגלל זה הוא משמיט עצמו מלילך לבית החתן אחר שחרית. ע"ש. וזה היה שם בטריפולי, על אחת כמה וכמה כאן בארץ ישראל שאין להחזיק במנהג זה.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור