Menu
שאל את הרב
print
אא

היתה אצלינו בבית הכנסת שבת חתן, ועשו קידוש אחר התפילה, והחזן רצה לברך ז' ברכות, לאחר ברכת הגפן, ומנעתי אותו מזה, שהרי לא אכלו שם לחם, ועוד שגם כשיש לחם, מברכים אחרי ברכת המזון, ולא קודם האכילה. אך לאחר מעשה התלבטתי, שמא נהגו כן ע"פ דברי הטור ורב האי באבן העזר (סימן ס"ב), שכתב שאע"פ שאינו מנהג יפה, מכל מקום אין בזה איסור ברכה לבטלה, והבית יוסף הביא שהר"ן החזיק ביד המנהג וכן כתב הב"ח שם. אלא שכתבו ד"מ וב"ח שלא נהגו כן. וברצוני לדעת האם אמנם היה מנהג כזה בתוניס וג'רבא או טריפולי?

מרן ראש הישיבה

רק בטריפולי היה מנהג כזה, ודחו אותו הפוסקים. עיין בשו"ת ישיב משה (שתרוג) חלק ב'.

שאלת המשך:

ראיתי תשובת הרב ישיב משה והיא בסימן קצ"א, שכתב בפשיטות שכשמברך בלי סעודה וברכת המזון הוי ברכות לבטלה וכתב שזה פשוט. ע"ש. ולא זכיתי להבין דברי קדשו, והרי כל הפוסקים הנ"ל המובאים בשאלתי (רב האי, הטור, הר"ן, הדרכי משה והב"ח) כתבו שאין כאן חשש ברכה לבטלה, אלא שנחלקו האם הוא מנהג יפה או לא?

הרב רזיאל כהן

לא הבנתי שאלתך, מה בכך שלדעת כמה פוסקים אין כאן ברכה לבטלה, הרי מאידך יש הסוברים שנחשבת ברכה לבטלה, ובישיב משה שם כתב כן בדעת מרן ז"ל. ועיין בברכת ה' חלק ד' (עמוד שמ"ח) שהוסיף שכן נראה גם דעת הרמב"ם ועוד ראשונים (ועיין עוד ביביע אומר חלק ג' חלק אבן העזר סימן י"א אות ו'). וא"כ ודאי יש לבטל המנהג.
וגדולה מזו ראה בספר השומר אמת (סימן ל"ד אות כ"ח) לראב"ד טריפולי הגאון ר' אברהם אדאדי זצ"ל, שדחה את הראיה מדברי הר"ן (שציינת בשאלתך), וכתב שבגלל זה הוא משמיט עצמו מלילך לבית החתן אחר שחרית. ע"ש. וזה היה שם בטריפולי, על אחת כמה וכמה כאן בארץ ישראל שאין להחזיק במנהג זה.

שאלת המשך:

אסביר את שאלתי: הנה הסברא במנהג הנ"ל, מבוארת בפרישה בסימן ס"ב הנ"ל, שכיון שהקהל בא מבית הכנסת לבית החתן וכו', ויש הרבה פנים חדשות הוי כשעת חופה דלא בעינן סעודה. זה תורף דבריו שם. ודברי מרן והרמב"ם וכן בדברי הרב יביע אומר שציין כבוד תורתו, אינם סותרים ישירות את דברי הפוסקים שציינתי שכתבו להדיא שאין בזה ברכה לבטלה, שהרי לא דברו כלל באופן הנ"ל שכל הקהל בא וכו' ויש הרבה פנים חדשות, אלא הם דנים באופן כללי האם צריך לאכול לחם בשביל לברך ז' ברכות וכו', וא"כ מנין לנו לומר בפשיטות שהוא ברכה לבטלה?

הרב רזיאל כהן

טעמו של הפרישה אינו ברור לי, דהתינח בליל שבת, אז מן הסתם יש כאלו שלא היו בחופה, אבל למחורת ביום שבת הרי מסתמא רובם ככולם כבר היו אתמול?
והר"ן עצמו תלה טעמם של המפקפקים "שאין מברכין ברכת חתנים אלא בברכת המזון", וטרח להוכיח כנגד זה ממסכת סופרים שהיו מברכים ז' ברכות בלי ברכת המזון. ע"ש. וממילא נמצא שכל הפוסקים שסתמו וקשרו את ז' הברכות בברכת המזון – חולקים על חידוש זה, אלא א"כ יפרשו להדיא שהשבת חשובה כשעת כניסה לחופה.
אגב, העירוני שבברכת ה' התייחס בפירוש למנהג בני טריפולי בענין זה, בחלק ד' (עמוד שמ"ה), וכתב שבמושב שרוב תושביו מבני טריפולי (כגון "פורת"), ולא יאבו לשנות מנהגם, אין למחות בידם בחזקה. ע"ש.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן