Menu
שאל את הרב
print
אא

במירא דכיא הביא בשם הרב נפתלי אב"ד דפרנקפורט דמיין, שגם הקשה כן, אך על התירוץ שרש"י תפס לשון קיצור כתב: מ"מ קשה שהלא הוא אך למותר, והיה לרש"י ז"ל להרשים מן "באל שדי" (ונראה שרצונו להקשות, עד שאתה מקצר את אברהם וכו' ל"האבות" תקצר יותר ואל תעשה ד"ה כזה ארוך ודי ב"אל שדי").
וכתב שתירץ הגאון הנ"ל שרש"י מורה לנו סידור המקרא. שקשה לו שאמר הכתוב: "וארא אל אברהם וגו' באל שדי"- והלא אין כשהשכינה נראית אל הנביא, אין הנביא רואה שום-שם, לא הויה ולא שדי, רק תמונת ה' יביט, באספקלריא המאירה או שאינה מאירה. לזה מחלק רש"י את הפסוק- "וארא אל האבות" היא מילתא באפי נפשה, וב"אל שדי" היא גם מילתא באפי נפשא. וכתב ראיה לפירוש זה שבחומשים מדויקים יש מפסיק, נקודה בין האבות ובין "אל שדי".
וכעת אני ראיתי ברש"י כתב יד (לא ברור לי מקורו) שכתוב וארא אל האבות וישר מתחיל הפירוש "הבטחתים הבטחות ובכולן אמרתי להם אני אל שדי. וכו'" ואין כלל את הדיבור המתחיל "באל שדי".

וזה מתאים בהחלט לפירוש הרא"ם. ואולי לפי זה, כיוון שרש"י בפירושו מדבר על השם אל שדי ולכאורה נראה שזה העיקר שעליו מדבר רש"י ז"ל, וכדי להקל על הלומדים הוסיפו המדפיסים את המילים "אל שדי".ולא רצו למחוק את הדיבור המתחיל של רש"י ובזה מתורצת שפיר קושיית הרב נפתלי הנזכר במירא דכיא(כפי הבנתי את קושייתו)מדוע רש"י כתב ד"ה כזה ארוך אחר שרצונו לקצר היה לו להתחיל רק ב"אל שדי". והתשובה אולי כמו שכתבתי שרש"י כתב ד"ה קצר "וארא אל האבות" והמדפיסים הם שהוסיפו.

הרב שלמה יהונתן מאזוז

הרא"ם חי בסוף תקופת הראשונים, טרם תקופת הדפוס וגם הוא ראה כתב יד, ואם הוא לא הזכיר גירסא כזו, זאת אומרת שלא היתה לפניו גירסא כזו. והראו לי צילום של כתב יד מתוכנת "בית מלא ספרים" (היברבוקס?) שכתוב שם כמו שכתבת, אבל בין השורות מופיעים המילים "באל שדי", ואולי זהו הכתב יד שציינת.
אבל דברי הגאון הנ"ל שהבאת, לעניות דעתי אינם מוכרחים, שמה שהקשה שהיה לו לדלג זה לגמרי, אינו מובן, כי רש"י רצה לבאר את המילים "וארא וגו'" שפירושו נראיתי אליהם והבטחתים וכו', שאינו מבואר בפסוק. גם מה שפירש שרש"י בא לומר שאין הקב"ה נראה בשם זה או אחר, מוקשה מדברי רש"י לקמן בדיבור המתחיל וגם הקימותי וגו', "וגם כשנראיתי להם באל שדי". עכ"ל.
ועל קושייתו גופה, יש לומר שרש"י יישב זה בדיבור המתחיל ושמי ה', ששם הוי"ה ברוך הוא מורה על קיום ההבטחה, וא"כ שם "אל שדי" מורה על מדה של ה' יתברך, ורש"י לא נחית לפרש ענין זה. לכן נראה לעניות דעתי שפירוש הרא"ם יותר פשטי.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן