שאל את הרב
print
אא
1) אם הרב טוען שכדאי לשנות את מבטאינו למבטא האמיתי והקדום, למה לא עלינו לקרא את השוה הנע לפי דרך הראשונים (בשלושת האופנים) כשברור ומוכרח שכך ההגיה האמיתית והנכונה?
2) מדקדק אחד אמר לי שלפי המנחת שי אם מישהו יכול לקרא את השוה הנע בשלושת הדרכים הנכונים בלי טעויות ושיבושים שהוא יקרא אותם כך (וכמובן אפילו ברבים אם הקהל לא מתנגד לקריאה). האם הרב מסכים עם דבריו?

מרן ראש הישיבה

קודם כל השוא ולא השוה.
מנהגנו לקרוא השוא כחצי צירי הוא מלפני 400 שנה, והעיד עליו המדקדק הגדול ר' מנחם די לונזאנו ז"ל בספרו שתי ידות (והובא בלחם הבכורים שער השוא כמדומני). והטעם, כי אם נשמע שֲמַע ישראל לא נדע אם זה צווי או עבר. רק התימנים מבטאים השוא כמנהג הקדמונים, ויש להם הרבה שבושים. ואין כאן מקומו להאריך.

שאלת המשך:

לא זכיתי להבין את דברי קדשו:
א. מה איכפת לי אם שיבוש נוצר מלפני 400 שנה או 50 שנה?
ב. הטענה שקריאת השוא בהגייתה הקדומה תגרום לדו משמעות קשה מכמה טעמים:
1. אם נשמע שֲמַע ישראל, נדע אם זה ציווי או עבר ע"פ האורך: השוא נקרא בחטיפה, במהירות, ושאר התנועות לא.
2. סברא זו של יצירת בידול חדש (קריאת השוא כעין סגול) במקום לחזור למצב הקדום (קריאת השוא בחטיפה) תכריחנו לקבל את הגיית הצ' החדשה, שהיא בידול הכרחי לאחר שהגו את הצ' כס'.
3. לפעמים המצב הפוך, שדוקא לפי הקריאה הקדומה יש בידול ואין בידול לפי הקיראה החדשה: בְּעָנָן/בֶּעָנָן, שומר שבת מֵחַלְּלוֹ/ מְחַלְּלוֹ, ועוד רבים כאלה.

מרן ראש הישיבה

א. אינני יודע. זה לא שיבוש!
ב. 1-2). אינני יודע. [על תיבת "תכריחנו" שכתבת, כתב הרב: מי מכריחנו? שוטים שבעולם?]
3). יש בידול רב בֶּענן מֵחללו עם געיא!
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0