Menu
שאל את הרב
print
אא

ראיתי בילקוט יוסף - אבלות (מהדורת תשס"ד, עמוד ש"כ), שגדול הבית שבא ומצא את בני ביתו שיושבים שבעה - והם ביום החמישי לאבלות - מצטרף עמהם ולא צריך לשבת שבעה בנפרד. (והביא שם בהערה שכן משמע מהרשב"א וכן כתבו כמה אחרונים. יעו"ש). ומאידך בעמוד שלפני כן, הביא מחלוקת הפוסקים מה נקרא גדול הבית וכו', והכריע שהוא זה שכל הבית נסמך עליו וכו'.
ולא הבנתי מה הנפקא מינה בגדול הבית - אם גם הוא יכול לקצר אבילותו בגלל שאר בני הבית וכנ"ל?

הרב אדיר כהן

אמנם גם גדול הבית יכול לקצר אבילותו בגלל שאר בני הבית, אבל כשאחד מבני הבית מגיע לבית ויושבים שם שבעה, נגרר הוא אחר גדול הבית דוקא, ולדוגמא אם גדול הבית התחיל לשבת ביום שני ושאר בני הבית התחילו לשבת כבר ביום ראשון (וכל אחד ישב בבית נפרד), הרי הוא נגרר אחר גדול הבית דוקא.

שאלת המשך:

לא הבנתי, והרי ממה נפשך אם ישבו כולם באותו בית הרי שגם גדול הבית נגרר אחרי השאר, וממילא גם זה שבא אח"כ נגרר אחריהם, ואם כמו שכתב כבודו, שכל אחד ישב בבית נפרד, הרי אין משמעות להלכה שאומרת שצריך להגרר ע"י גדול הבית, שהרי אם בא לבית שיושב בו הגדול, נגרר אחריו, ואם בא לבית שיושבים בו שאר בני הבית - נגרר אחריהם, שהרי מלשון הפוסקים משמע שנגרר אחרי הגדול - רק אם בא לבית שהגדול יושב שם?
ואולי יש לומר דמיירי כגון שהגדול כבר התחיל לשבת בבית נפרד (ביום שני כמו שכתב כבודו), ואח"כ חבר אליהם - שבכהאי גוונא - לא נגרר אחריהם כיון שכבר התחיל לשבת, ושוב הגיע השלישי שעליו אומרת ההלכה שנגרר אחרי הגדול דווקא?

הרב אדיר כהן

לא הבנתי למה כבוד תורתו טוען שאין משמעות להלכה זו, הרי אם בא אחד שאינו גדול הבית לבית ולא היה שם גדול הבית – אינו נגרר אחריהם. ועיין היטב בשו"ת שמחת כהן מהדורא בתרא חלק יורה דעה (כרך ב' סימן קנ"ד) שהאריך בביאור דברי הרשב"א אלו.

שאלת המשך:

כיון שבילקוט יוסף - אבלות (מהדורת תשס"ד, עמוד ש"כ) כתב, שגדול הבית שבא ומצא את בני ביתו שיושבים שבעה - והם ביום החמישי לאבלות - מצטרף עמהם ולא צריך לשבת שבעה בנפרד וכו' כנ"ל בשאלתי הראשונה, (וגם כת"ר הסכים לזה בתשובתו הרמתה) אם כן לכאורה קל וחומר שאם יבוא אחד שאינו גדול הבית לבית, וימצא שם את שאר בני הבית שיושבים שבעה, שאע"פ שגדול הבית אינו שם -  הוא יגרר אחריהם [וספר שמחת כהן אינו מצוי איתי].

הרב אדיר כהן

אין כל הכרח. ומר זקני מרן מוהרח"ך זצ"ל בשו"ת שמחת כהן שציינתי, כתב לבאר בדעת הרשב"א שרק בגדול הבית כיון שהוא העיקר חשבינן ליה כאילו היה שם במקום המת, ולא משום שהוא טפל אליהם אלא מחמת שהוא העיקר. אבל מי שאינו גדול הבית דוקא אם מצא בבית את גדול הבית מונה עמהם. ע"ש.
כדאי לרכוש שו"ת שמחת כהן, בו נחית מרן הגאון המחבר לעומקא דדינא בבקיאות ובעיון ובהסבר הדברים. ופוסק דורנו מרן הגר"ע יוסף זצ"ל הפליג רבות בשבחו, ואמר שהוא גדול הדור האחרון (ניתן להשיג בחנות הישיבה או בועד למען הרב מושב ברכיה מס' 2).
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן