Menu
שאל את הרב
print
אא

איתא בחושן משפט (סימן מ"ט סעיף י'): שני יוסף בן שמעון שלוה אחד מהם מאחר ונמצא לאחד מהם שדה שקנה מיוסף בן שמעון השני או שהיו שותפים בו אין המלוה יכול לטרוף השדה ולומר אם לך הלויתי מוטב ואם לחבירך הלויתי כיון שאין לחבירך בני חורין הרי לקחת שעבודי וכן כשהם שותפים לא יוכל לגבות החצי ממה נפשך לפי שאין נכסי בעל חוב משועבדים אלא מטעם ערב והערב אינו משתעבד אלא במקום שיכול לתבוע מהלוה עצמו וכיון שאינו יכול לתבוע מהלוה עצמו אינו יכול לגבות מנכסיו נמצא שהערב לשני יב"ש בין לשני מלוים בין למלוה א' כשם שאינו יכול לתבוע מהם כך אינו יכול לתבוע מהערב. עכ"ל מרן.
ואיני מבין, איך מסתדר כלל זה של: "אם אין לוה אין ערב" עם הדין הפשוט שאם הלוה כופר במלוה (כגון שהיתה בע"פ), או שברח צריך הערב לפרוע, והרי גם שם ידוע למלוה שלא יוכל לתבוע את הלוה, וכמו שציור של שני יוסף בן שמעון, שאחד מהם היה שקרן?

הרב רחמים מאזוז

כבודו כותב: הדין הפשוט שאם הלוה כופר במלוה או שברח צריך הערב לפרוע. ולא מציין מקור לדבריו.
וההלכה שיש לתבוע קודם כל את הלוה ואם לא מצאו כלום אז משביעין אותו, ואח"כ נפרעים מהערב ואם הלוה ברח אם אפשר להודיע לו מודיעים, ואם אי אפשר להודיעו אז המלוה יתבע הערב ויגבה ממנו. הרי שאין זה פשוט מה שכתבת. תעיין ותלמד הלכות ערב בסימן קכ"ט סעיף ח'-ט'.

שאלת המשך:

בסימן קכט סעיף ח (שציין כבוד תורתו) כתוב ברמ"א כך: אֲבָל אִם אָמַר הַלּוֶֹה לֹא  לָוִיתִי מֵעוֹלָם, חַיָּב הֶעָרֵב לִפְרוֹעַ. עכ"ל. וגם בסעיף י מבואר שאם הודיעו ללוה, ולא רצה לשלם - נפרע מהערב. ושאלתי היתה, שלכאורה זה סותר את הדין של שני יוסף בן שמעון הנ"ל, ששם מבואר שכשאינו יכול לתבוע את הלוה, גם את הערב אינו יכול לתבוע, וא"כ גם כשהלוה ברח או כפר נימא הכי, ונפטור את הערב?

ובמילים אחרות, מה החילוק בין הציור של שני יוסף בן שמעון, שלא יכול לתבוע - כי אינו יודע למי הלוה, לבין הציור של סימן קכט הנ"ל, שלא יכול לתבוע כי הלוה כופר או ברח, שבזה לא אמרינן "אם אין לוה אין ערב".

הרב שלמה יהונתן מאזוז

החילוק פשוט "אם אין לוה אין ערב" פירושו שאם אי אפשר לגבות מהלוה, דהיינו אי אפשר להוכיח שהוא אכן לוה, מכל סיבה שהיא, א"כ אי אפשר לתבוע מהערב כי אינך יכול להוכיח מיהו באמת החייב. אע"פ שאתה ודאי יודע מיהו הערב. כי אין כאן לוה. אבל כשאנו יודעים מיהו הלוה רק שאין לו מהיכן לשלם או כופר, או ברח וכיוצא, אז תובעים את הערב. וזה פשוט.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן