Menu
שאל את הרב
print
אא

כתב הרמ"א בסימן תרע"ד: ונהגו להחמיר בנרות חנוכה שלא להדליק אפילו מנר לנר דעיקר מצותו אינו אלא נר אחד והשאר אינו למצוה כל כך לכן אין להדליק זה מזה (הגהות מיימוני ומרדכי). עד כאן. וקשה לי שלפי טעמו היה לו לאסור להדליק רק מנר החיוב, ומלשונו נראה להדיא שאוסר להדליק זה מזה – בכל הנרות?

הרב שלמה יהונתן מאזוז

שאלה יפה, וכבר כתב בספר ליקוטי חבר בין חיים (נדפס בסוף השלחן ערוך) כאן דלפי טעם הרמ"א יהיה מותר להדליק מנר ההידור לנר הידור. ולא יישב לשון הרמ"א. אך ראיתי בשו"ת שבט הלוי חלק ג' (סימן צ"ו אות ב') שכתב שיתכן שכוונת הרמ"א לאסור שכמה מבני הבית מדליקין כל אחד לעצמו (כמנהג אשכנז), ומעיקר הדין יכולים היו לצאת ידי חובה איש וביתו בנר אחד, אלא שאינם רוצים לצאת ידי חובה בהדלקת בעל הבית, וא"כ זה כעת הינו נר החיוב, אך מכיון שיכולו לצאת ידי חובה בנר אחד, נהגו להחמיר ולהחשיבו כנר הידור שאין להדליק איש מרעהו. אבל נר הידור מנר הידור ודאי מותר, ואם כוונת רמ"א גם בזה, אינו אלא חומרא יתרה וסלסול בעלמא. ע"ש. [ועיין עוד בהערות איש מצליח על דברי הרמ"א שם שדבריהם קרובים אל הפשט. הערת הרה"ג רבי רזיאל הכהן שליט"א].

שאלת המשך:

ואני הצעיר נראה לי שכונת הרמ״א כך היא למה נהגו להחמיר ולא מדינא כיון שעיקר מצוותו אינו אלא נר אחד ואולי למה נהגו להחמיר חשו למשפחות שנהגו שכמה מבני הבית מדליקים כל אחד לעצמו ואז אם מדליק מנר חנוכה אחר, אז דלק מנר החיוב.

הרב רזיאל כהן

גם זה ניתן לתרץ, ויישר כחך! אבל התירוץ שבהגהות איש מצליח פשוט יותר לעניות דעתי.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן