Menu
שאל את הרב
print
אא

ראיתי במשנה ברורה (סימן ס"ה סעיף קטן ט') שכשאדם בא לבית הכנסת ומוצא את הצבור שאומרים "קריאת שמע" או "עלינו" או "תהילה לדוד" יגיד אתם משום דרך ארץ. והיה טעמו מפני שקטעים אלו "דברים שהצבור אומרים". ע"ש.
האם יש ללמוד מכאן שכיום שהצבור אומר כמעט את כל התפילה - ולא יוצאים ידי חובה בשמיעה מהש"ץ (כמו שנוהגים חלק מהתימנים עד היום) -נימא שנפל דין זה בבירא, שלא מסתבר שכל מי שנכנס ב"ובא לציון" יצטרך לומר עם הצבור את כל המשך התפילה עד סופה...

הרב מאיר גבאי

בעהרות איש מצליח על המשנה ברורה (שם) כתבו, דאינו חובה אלא טוב לעשות כן דודאי לא עדיף משאר קריאת שמע כמבואר בסעיף ג' דטוב לקרוא כל הקריאת שמע (כף החיים אות ד'). ומיהו אם שמע שאומרים ואנחנו משתחוים וכו' – גם הוא ישתחוה עמהם (בן איש חי שנה א' פרשת כי תשא אות י"ח). עד כאן.
ועוד נראה דכל זה כשבא לשבת סתם, אבל אם בא ללמוד אינו צריך לקרוא עמהם. וגם אם בא להתפלל יוכל לומר את תפילתו, דבמשנה ברורה כתב דאינו אלא משום דרך ארץ. וכוונתו שלא יהא דומם בשעה שהם מתפללים. אבל אם מתפלל גם הוא, כבר אין חסרון דרך ארץ ויכול להתפלל תפלת עצמו.
[ובקריאת שמע, כמדומה יש גם טעם שלא יראה כפורש מן הציבור מקבלת עול מלכות שמים, וצריך לקרוא עמהם, או לפחות לשים ידו על עיניו כידוע. המערכת].
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן