Menu
שאל את הרב
print
אא

מה הדין אם התחילו לומר קדיש ורק באמצע שמו לב שלא היה מניין, ואז הביאו אנשים להשלים את המניין. האם יש לחזור לתחילת הקדיש, כפי שהסברא נותנת, או מהמקום שפסקו?
כאפשרות השניה כתוב בספר פסקי תשובות (סימן נה) בשם נודע ביהודה ושבט הלוי, היש עוד אחרונים שדנים בזה?

הרב רזיאל כהן

מרן ראש הישיבה נר"ו (בכלל העולה שבשו"ת איש מצליח הנדפס מחדש חלק א' סוף סימן י"ג אות ד') הביא בשם הגאון רבי חיים פאלאג'י בספרו כף החיים (סימן ל"ב אות ח"י) שיש לחזור על הקדיש מהתחלה, ושכן הורה לו מר אביו הגאון איש מצליח זצ"ל. וזה כפי שהסברא נותנת.
מה שציינת בשם ספר פסקי תשובות שיש להמשיך את הקדיש – חיפשתי שם, ולפום ריהטאי לא מצאתי דבר זה. אם יציין כבודו את המקור המדוייק, אוכל לבדוק את הדברים בשרשם בלי נדר.

שאלת המשך:

תודה רבה על התשובה.
כעת שו"ת איש מצליח הנדפס מחדש אין מצוי אתי, בלי נדר אעיין בו כשיתאפשר לי. אמנם מה שכתב בשם כף החיים פלאג'י, חיפשתי שם ולא מצאתיו, לא בסימן ל"ב אות ח"י וגם לא בהלכות קדיש (סימן יג). אולי היתה טעות בציון המקור?
המקור המדויק בשאלתי הנ"ל בפסקי תשובות, הוא באורח חיים (סי'מן נה, אות א, הערה 5).
אמנם בינתיים גם אני ניסיתי לברר את הענין, וראיתי שמקור הדין בנודע ביהודה קמא (אבן העזר סימן נו) שצידד לומר שמנין עשרה אינו לעיכובא, וגם הוא בעצמו פקפק בזה, ובשבט הלוי חלק ד' (חאו"ח סי' ז) וחלק ח' (סימן רעט) וחלק י' (סימן יז) חלק עליו, ומשום מה מהפסקי תשובות משמע שחשב לתרץ שהנודע ביהודה איירי בדיעבד והשבט הלוי אוסר רק לכתחילה, ואין לזה כל הבנה.
ושוב בחפשי מצאתי למופת הדור הגר"ע יוסף זצ"ל ביביע אומר חלק ב' (אבן העזר סימן ו אות ז) וחלק ז' (אורח חיים סימן כ אות ג) שדן בזה ודחה גם הוא את חידוש הנוב"י מכח הרז"ה ועוד ראשונים, והביא רשימה של פוסקים שחלקו גם הם עליו.
[אמנם בשו"ת שבט הלוי חלק י' (הנ"ל) כתב שאם התחילו חזרת הש"ץ ולפני קדושה נתנו דעתם שחסר מניין, צריך לחזור לראש, והסתפק אם היה תשעה וקטן. ע"ש. לכאורה לפי חידוש הגרע"י זצ"ל שבמקרה כזה לא אומרים סב"ל מכיון שהספק הוא משני הצדדים, לכן יש לחזור. אמנם נראה לי ברור שאם הש"ץ התנה שאם לא ייחשב חזרה יעלה לתפלת נדבה, שאין צריך לחזור לכל הפחות בימות החול].

הרב רזיאל כהן

לגבי כף החיים – אכן הדבר כפי ששיער כבוד תורתו, נפל טעות סופר בציון המקור ואינו בסימן ל"ב אות ח"י, אלא להיפך בסימן ח"י אות ל"ב (ובדפוסים חדשים הוא באות ל"א).
לענין מעשה, אחרי כל מה שהביא כבוד תורתו מהיביע אומר ושבט הלוי שדחו דברי הרב נודע ביהודה, לא נותר לי להוסיף מאומה, ובודאי קם דינא שאם גילו באמצע הקדיש שאין שם עשרה – כשיגיע העשירי צריכים להתחיל את הקדיש מראש.
במקרה שהשליח ציבור התנה שתהיה תפלתו נדבה, מסתברים דברי כת"ר שבתעה וקטן יכול להמשיך באמירת החזרה על סמך התנאי (דעל כל פנים לא נפיק מספיקא, עיין שו"ת יביע אומר חלק ד' סימן ט'). אך לאמירת קדושה לא יועיל התנאי הזה.

שאלת המשך:

בקשר למה שכתב הרב שתנאי יועיל להמשיך חזרה ולא לומר קדושה, דבריו נאמנו מאד, ולפי זה נראה שבמקרה זה יהיה עדיף להחליף ש"ץ כך שהש"ץ החדש יתחיל מראש התפלה והש"ץ הקודם ימשיך את תפלתו בלחש כתפלת יחיד. האם הרב שר המסכי"ם מאשר?  

הרב רזיאל כהן

איני שר, אבל הרעיון שלך הוא יפה.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן