שאל את הרב
print
אא
ידועים דברי מרן הרב עובדיה זצוק"ל, שהעולה לתורה חייב לקרוא עם החזן, ואין כאן דין שומע כעונה. האם יש להמנע לפי זה לענות אמן על ברכתו של מי שיש הסתברות גבוהה - שאינו מודע להלכה זו, ואינו קורא עם הש"ץ, וכמו שאין אנו עונים אמן על ברכת ההלל של ראש חודש של אשכנזים, או ברכת "על מצות תפילין" - שלהם, מצד ספק אמן יתומה. [וזכור לי שמביאים משמו של הרמב"ם -שכמו שמספק לא מברכים - כך לא עונים אמן על ברכה מסופקת] או במילים אחרות: האם יש כאן חשש ברכה לבטלה?

הרב אדיר כהן

לדעת הסוברים שאפשר לענות אמן על ברכת ההלל בראש חודש שמברכים האשכנזים (עיין בברכת ה' חלק א' פרק ו' סעיף י"ב), גם כאן יכול לענות. ואפילו למרן הגר"ע יוסף דפליג, יתכן וכאן מודה, אחר שבמקומות שנוהגים לעלות גם כאלו שאינם יודעים לקרוא עם החזן (ויש מקומות רבים שנוהגים כן) - רשאים לסמוך על מנהגם אפילו לכתחילה, וכן בשאר מקומות אם כבר עלה לתורה, אין מורידים אותו כדי שלא לביישו (כמבואר כל זה בספר הלכה ברורה חלק ז' סימן קל"ט סעיף ב'), וא"כ יתכן ויודה דעל כל פנים אמן רשאי לענות. ובפרט היכן שאין זה ברור שאינו קורא עם השליח ציבור.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0